Constituirea Consiliilor locale alese pe 10 iunie se face în termen de 20 de zile de la data scrutinului, după depunerea unui raport privind cheltuielile şi veniturile electorale, convocarea consilierilor declaraţi aleşi făcându-se de către prefect.
Demararea acestei proceduri este condiţionată de prevederea din Legea de finanţare a partidelor politice şi a campaniilor electorale care stabileşte că în termen de 15 zile de la data desfăşurării alegerilor, mandatarul financiar este obligat să depună la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale.
Convocarea consilierilor declaraţi aleşi pentru şedinţa de constituire se face de către prefect. La sedinţa de constituire pot participa prefectul sau reprezentantul său, precum şi primarul, chiar dacă procedura de validare a mandatului acestuia nu a fost finalizată.
Şedinta este legal constituită dacă participă cel puţin două treimi din numărul consilierilor aleşi. În cazul în care nu se poate asigura această majoritate, şedinţa se va organiza, în aceleaşi condiţii, peste trei zile, la convocarea prefectului.
Dacă nici la a doua convocare reuniunea nu este legal constituită, se va proceda la o nouă convocare de către prefect, peste alte trei zile, în aceleaşi condiţii.
În situaţia în care consiliul local nu se poate reuni nici la această ultimă convocare, din cauza absenţei fără motive temeinice a consilierilor, prefectul va declara vacante, prin ordin, locurile consilierilor aleşi care au lipsit nemotivat de la cele trei convocari anterioare, dacă aceştia nu pot fi înlocuiti de supleanţii înscrişi pe listele de candidaţi respective, organizându-se alegeri pentru completare, în termen de 30 de zile, în condiţiile Legii privind alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Ordinul prefectului prin care se declară vacante locurile consilierilor care au lipsit nemotivat poate fi atacată de cei în cauză la instanta de contencios administrativ, în termen de cinmci zile de la comunicare. Hotararea instantei este definitivă şi irevocabilă.
Absenţa consilierilor de la şedinta de constituire este considerată motivată daca se face dovada că aceasta a intervenit din cauza unei boli care a necesitat spitalizarea sau a făcut imposibilă prezenţa acestora, a unei deplasări în străinatate în interes de serviciu sau a unor evenimente de forţă majoră.
Lucrările şedintei de constituire sunt conduse de cel mai în vârstă consilier, asistat de doi consilieri dintre cei mai tineri.
Pentru validarea mandatelor, consiliile locale aleg prin vot deschis, dintre membrii lor, pe întreaga durata a mandatului, o comisie de validare, alcătuită din 3-5 consilieri. Comisia de validare examinează legalitatea alegerii fiecărui consilier şi propune consiliului validarea sau invalidarea mandatelor. Comisia de validare va propune invalidarea alegerii unui consilier numai în cazul în care se constată încălcarea condiţiilor de eligibilitate sau dacă alegerea consilierului judeţean s-a facut prin frauda electorală, constatată în condiţiile Legii pentru alegerea autorităţilor administraţiei publice locale.
Validarea sau invalidarea mandatelor se face în ordine alfabetică, cu votul deschis al majorităţii consilierilor judeţeni prezenţi la sedinţă.
Hotărârea de validare sau invalidare a mandatelor poate fi atacata de cei interesaţi la instanţa de contencios administrativ în termen de 5 zile de la adoptare sau, în cazul celor absenţi de la sedinţa, de la comunicare. Instanta de contencios administrativ se pronunţă în cel mult 15 de zile. În acest caz, procedura prealabilă nu se mai efectuează, iar hotărârea primei instante este definitivă si irevocabilă.
Consilierii locali ale căror mandate au fost validate depun jurământul în faţa consiliului local. Consilierii locali care refuză să depună jurământul sunt consideraţi demisionaţi de drept.
În cazul în care consilierul local declarat ales renunţă la mandat înainte de validare sau refuză să depună jurământul, se supune validării mandatul primului supleant înscris pe lista partidului politic, a alianţei politice sau a alianţei electorale respective, dacă până la validarea mandatului partidele şi alianţele politice confirmă în scris apartenenţa la partid.
În cazul în care locurile rămase vacante nu pot fi completate cu supleanţi, conform legii, iar numărul de consilieri locali se reduce sub jumătate plus unu, se vor organiza alegeri parţiale pentru completare, în termen de 90 de zile.
Consiliul local se declară legal constituit, dacă majoritatea consilierilor locali validaţi au depus jurământul. Constituirea consiliului local se constată prin hotărâre, adoptată cu votul majorităţii consilierilor locali validaţi.
După declararea ca legal constituit, consiliul local alege dintre membrii săi, prin hotărâre adoptată cu votul deschis al majorităţii consilierilor locali în funcţie, un preşedinte de şedinţă, pe o perioadă de cel mult trei luni, care va conduce şedinţele consiliului şi va semna hotărârile adoptate de acesta.
USL a câştigat cele mai multe mandate de consilier local, respectiv 13.148 (32,68%), în urma centralizării voturilor din 3.184 circumscripţii locale, potrivit rezultatelor finale făcute publice, vineri, de BEC.
PDL a câştigat, în urma scrutinului de duminică, un număr de 6.354 mandate (15,79%), iar PSD îi revin 4.110 de mandate (10,21%) acolo unde a propus candidaţi separat, nu sub sigla USL.
Aceste date nu includ rezultatele pentru două Consilii locale - din Curcani (Călăraşi) şi Mangalia (Constanţa) - unde alegerile pentru consiliul local au fost anulate pentru fraudă şi scrutinul va fi repetat duminică, 24 iunie.
BEC mai informează că prezenţa la vot, potrivit rezultatelor finale, a fost de 56,25%.