CSM a avizat favorabil proiectul de HG conţinând Strategia naţională pentru siguranţă rutieră 2011-2020, însă a respins propuneri, una vizând imprescriptibilitatea proceselor verbale de contravenţie, iar cea de-a doua crearea de instanţe specializate în judecarea de speţe generate de accidente.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a avizat favorabil dar cu observaţii şi propuneri "proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020 şi a Programului de Acţiuni Prioritare pe perioada 2011-2020 de implementare a Strategiei naţionale pentru siguranţă rutieră 2011-2020".
În strategia asumată de Executiv se propune, între altele, introducerea tichetului de contravenţie, care să însoţească permisul de conducere şi care să aibă drept scop "evidenţierea sancţiunilor contravenţionale achitate". Lipsa acestui tichet în sine ar fi urmat să dovedească neachitarea amenzii, Guvernul propunând chiar suspendarea dreptului de a conduce până la plata amenzilor, acestea urmând, totodată, în intenţia Guvernului, să devină imprescriptibile.
"Analizând această propunere, Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat că obiectivul urmărit de Strategia naţională pentru siguranţă rutieră 2011-2020 vizând eliminarea prescrierii proceselor verbale are în vedere prescripţia executării sancţiunii amenzii contravenţionale. Prin urmare, această măsură este de natură să creeze un cadru sancţionator mai sever în cazul executării sancţiunii contravenţionale faţă de aplicarea acesteia. Or, ca şi prescripţia răspunderii contravenţionale, prescripţia executării este justificată prin anihilarea eficienţei sancţiunii aplicate dacă nu a fost executată o perioadă de timp. În acest context, Plenul a apreciat că îmbunătăţirea gradului de colectare a amenzilor contravenţionale nu justifică propunerea imprescriptibilităţii procesului verbal", se precizează într-un comunicat de presă de marţi al CSM.
Prin programul de acţiuni prioritare propus de Guvern pentru perioada 2011-2020 se mai intenţionează crearea unor instanţe judecătoreşti specializate în domeniul circulaţiei rutiere, precum şi îmbunătăţirea practicii judiciare prin pregătirea magistraţilor pentru înţelegerea corectă a aspectelor, altele decât cele juridice, referitoare la accidentele rutiere.
"Faţă de iniţiativa creării unor instanţe specializate în domeniul circulaţiei rutiere, Plenul Consiliului a apreciat că măsura nu este oportună, întrucât domeniul nu presupune o strictă specializare a judecătorilor, iar natura şi numărul cauzelor având acest obiect nu impun existenţa unor instanţe specializate. Cât priveşte propunerea de pregătire a magistraţilor, aceasta poate face obiectul programelor de pregătire profesională a magistraţilor în condiţiile în care se va aprecia oportun", scriu reprezentanţii CSM .