România ocupă locul 8 din 34 de ţări europene după suprafaţa de centre comerciale cu dată de finalizare în 2012-2013, cu un total de circa 400.000 metri pătraţi, în condiţiile în care în acest interval în Europa vor fi construite mall-uri de 10,9 milioane metri pătraţi, potrivit Cushman&Wakefield.
Din cei 10,9 milioane de metri pătraţi de proiecte de centre comerciale care au ca programată ca dată de deschidere în intervalul 2012-2013, compania de consultanţă imobiliară estimează că pentru 6,4 milioane de metri pătraţi livrarea este anunţată pentru acest an, însă nu exclude unele amânări.
Pe primul loc în Europa după suprafaţa de malluri cu finalizate în perioada analizată se află Rusia, piaţă care reprezintă 21% din total, cu 2,3 milioane de metri pătraţi de spaţii noi în următorii aproximativ doi ani.
Turcia se află pe poziţia a doua, cu peste 1,3 milioane de metri pătraţi, din care 700.000 de metri pătraţi în Istanbul.
Înaintea României se mai află Franţa, cu proiecte de circa un milion de metri pătraţi (40 de centre comerciale şi 50 de extinderi), Ucraina şi Italia, fiecare cu aproximativ 750.000 de metri pătraţi, Polonia cu 600.000 metri pătraţi şi Germania, cu aproape 500.000 de metri pătraţi.
Cel mai mare proiect din Europa cu finalizare în această perioadă va fi construit în Rusia, la Krosnodar - Oz Mall - cu o suprafaţă închiriabilă de 169.000 de metri pătraţi (adică aproape cât totalizează suprafaţa celor mai mari mall-uri din Bucureşti, respectiv AFI Cotroceni şi Sun Plaza).
De asemenea, în Istanbul va fi construit un centru comercial de 135.000 de metri pătraţi, iar la Zaragoza (Spania) unul de 123.500 de metri pătraţi.
În România, cel mai mare proiect a cărui finalizare este anunţată pentru 2012-2013 este cel din complexul imobiliar Palas Iaşi, de 54.100 de metri pătraţi (inclusiv o stradă comercială). Alte proiecte semnficative din România mai sunt Ploieşti Shopping City, dezvoltat de fondul sud-african NEPI, cu o suprafaţă închiriabilă de 55.000 de metri pătraţi, AFI Palace Ploieşti (28.000 metri pătraţi), Coral Constanţa (40.000 metri pătraţi) sau Coresi Shopping Center Braşov (25.000 metri pătraţi). La acestea se mai adaugă o serie de proiecte de dimensiuni mai reduse, dar şi extinderi ale unor scheme existente.
În ceea ce priveşte nivelul chiriilor, acestea se încadrează în România între 300 şi 650 de euro pe metru pătrat pe an, cea mai redusă valoare din 20 de ţări din Europa.
Spre comparaţie, în Polonia chiria variază între 500 şi 950 de euro/mp/an, în Ungaria între 600 şi 1.080 de euro/mp/an, iar în Cehia între 800 şi 1.200 de euro/mp/an.
În România stocul de centre comerciale este de peste 1,2 milioane de metri pătraţi, din care peste 420.000 de metri pătraţi în Bucureşti.