Aproape 90% dintre români au abandonat în ultimul an unele proiecte din motive financiare, dar sunt gata să cheltuiască din nou pentru a-şi menţine standardul de viaţă, iar procentajul celor care vor să economisească mai mult în 2012 s-a majorat de la 14 la 25%, potrivit unui studiu Cetelem.
Cifrele sunt concluziile unui studiu realizat de Cetelem, companie prezentă pe piaţa creditelor de consum din România, în parteneriat cu societatea de studii şi consultanţă BIPE.
Studiul a fost realizat pe baza unei cercetări derulate în noiembrie-decembrie 2011 de Institutul de cercetare TNS Sofres, pe un eşantion reprezentativ format din persoane de peste 18 ani din Spania, Franţa, Italia, Portugalia, Germania, Marea Britanie, Cehia, Slovacia, Ungaria, Polonia, România şi Rusia.
În acest an, consumatorii europeni rămân pesimişti, încrederea lor atingând un nivel minim istoric, de 3,8 puncte din 10 posibile.
"Percepţia românilor asupra situaţiei lor materiale este în tonul mediei est-europenilor, 39% dintre cei chestionaţi declarându-se satisfăcuţi sau foarte satisfăcuţi de situaţia lor", se spune într-un comunicat remis de Cetelem România.
Principalele preocupări ale românilor sunt legate de îmbunătăţirea sau menţinerea standardelor de viaţă - 71% şi asigurarea unei educaţii bune pentru copiii lor - 71%.
Românii şi polonezii se menţin printre europenii care vor să-şi majoreze cheltuielile în 2012.
"Rezultatele acestei ediţii a studiului Cetelem confirmă tendinţele semnalate anul trecut: deşi mai reţinuţi din cauza crizei, românii îşi doresc în continuare să consume şi să-şi menţină standardul de viaţă. Cu toate acestea, alegerile lor se dovedesc mai responsabile, eforturile financiare îndreptându-se spre sprijinirea copiilor, fie că vorbim de investiţia în educaţia acestora, fie că ne referim la alte cheltuieli pentru copii", a declarat directorul general al Cetelem România, Gilles Zeitoun.
Topul intenţiilor de cumpărare pentru 2012 la nivel european este similar cu cel de anul trecut, excepţie făcând achiziţia de telefoane mobile, care a pierdut din importanţă în favoarea mobilierului - 36%.
Sunt preferate în continuare vacanţele - 50%, în scădere cu cinci puncte procentuale faţă de 2011, urmate de produsele electrocasnice, în aceeaşi pondere ca şi anul trecut - 42%, şi lucrările de renovare a locuinţei, în scădere cu două puncte procentuale faţă de 2011 - 37%.
În ceea ce priveşte intenţia de a cheltui mai mult în 2012, Europa de Est păstrează aceeaşi tendinţă ca şi în 2011, înclinând balanţa în favoarea consumului, în vreme ce vesticii se gândesc mai mult la economisire.
"Când au fost întrebaţi care sunt cumpărăturile pe care se gândesc să le facă în 2012, românii au indicat, ca şi pentru 2011, vacanţele, produse electrocasnice şi renovările pentru casă, semn că există o conexiune directă între aceste achiziţii şi percepţia asupra calităţii vieţii, pe care doresc să o menţină cel puţin la nivelul atins deja. Aceste planuri lăsate deoparte nu doar din cauza constrângerilor financiare, ci şi din precauţie, se vor găsi pe lista lor de priorităţi imediat ce revenirea economiei se va simţi şi în bugetul personal", a spus Zeitoun.
Parte a grupului financiar francez BNP Paribas Personal Finance, Cetelem este unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa creditelor de consum din România.