Aproape jumătate dintre proiectele UE prioritare derulate de Guvern au avansat extrem de modest în primele două luni ale anului, cu un grad de execuţie şi de jumătate de procent, sau nici măcar nu au fost lansate, iar realizările estimate pentru acest an au fost revizuite în scădere în unele cazuri.
Lista acestor proiecte, în valoare totală de aproximativ 8 miliarde euro, a fost convenită de Guvern cu Fondul Monetar Internaţional la sfârşitul anului trecut, majoritatea dintre acestea fiind atunci la un stadiu de execuţie cu puţin peste 0%. Pentru multe dintre aceste proiecte, semnate în intervalul 2009-2011, Executivul s-a angajat să ridice gradul de execuţie aproape de 50%, dacă termenul de finalizare nu expiră chiar în acest an. Conform calendarului, proiectele trebuie finalizate în perioada 2012-2015.
Ultimele date privind evoluţia acestor proiecte până la 29 februarie, relevă însă că situaţia a rămas neschimbată pentru aproape jumătate dintre investiţii.
Astfel, lucrările pentru modernizarea sistemelor de alimentare cu apă din judeţele Botoşani, Satu Mare, Sibiu, Mureş, Braşov, Galaţi şi Vâlcea, de management integrat al deşeurilor solide din judeţul Argeş, de reabilitare a sistemului de termoficare din Râmnicu-Vâlcea şi de construcţie a variantei de ocolire Carei au rămas la un nivel zero de execuţie, situaţie înregistrată şi în cazul altor proiecte, pentru care estimarea de realizări aşteptate pentru sfârşitul acestui an a fost modificată în scădere. În această ultimă categorie se regăsesc lucrările de construcţie a varientei de ocolire Săcuieni (cu un nivel al realizărilor aşteptate pentru finele acestui an de la 77% la 50%), de reabilitare poduri pentru CFR Braşov, Constanţa şi Timişoara (de la 89-99% la 40-80%) şi de modernizare a staţiilor de cale ferată Giurgiu Oaş, Slobozia Veche şi Călăraşi Sud (de la 99,5% la 40%).
În cazul altor proiecte, ritmul de execuţie este extrem de modest, nereuşind să avanseze cu mai mult de cinci procente sau chiar jumătăţi de procent. Într-o astfel de situaţie sunt lucrările de modernizare a infrastructurii de apă în judeţele Arad (de la 0% la 1,4%, cu o ţintă de execuţie pentru acest an de 10%), Iaşi (de la 1,2% la 2,5%, ţintă de 14,2%), Timiş (de la 0% la 0,03%, ţintă de 10%), Covasna (de la 0% la 0,47%, ţintă de 10%), Neamţ (de la 0% la 0,05%, ţintă de 10%), Bacău (de la 0% la 0,58%, ţintă de 5%), Bistriţa-Năsăud (de la 5,16% la 5,75%, ţintă de 30%), Prahova (de la 0% la 1,4%, ţintă de 5%) şi Dolj (de la 0% la 0,07%, ţintă de 5%), de management integrat al deşeurilor solide în judeţele Vrancea (de la 1,6% la 1,8%, ţintă de 77%), Neamţ (de la 0,17% la 1,17%, ţintă de 59%), Cluj (de la 0,06% la 0,26%, ţintă de 60%), Timiş (de la 54,5% la 55,6%, ţintă de 78%), Covasna (de la 0,29% la 0,97%, ţintă de 44%), Olt (de la 0,26% la 0,31%, ţintă de 35%), Călăraşi (de la 0,34% la 0,38%, ţintă de 33%), Bacău (de la 1,6% la 1,7%, ţintă de 31%) şi Vaslui (de la 0,03% la 0,44%, ţintă de 45%), Mureş (de la 0,34% la 3,44%, ţintă de 87%), Sălaj (de la 0% la 3,1%, ţintă de 51%) şi Sibiu (de la 0,75% la 2,92%, ţintă de 65%).
Cu un ritm la fel de modest de execuţie se prezintă şi lucrările de reabilitare a sitului poluat istoric din comuna Crângurile, judeţul Dâmboviţa (de la 0,05% la 1,7%, ţintă de 72%), de monitorizare a stării de conservare a speciilor şi habitatelor din România (de la 0,03% la 0,04%, ţintă de 72%), de reabilitare a sistemului de termoficare din Iaşi (de la 0,10% la 1%, ţintă de 11%), Bacău (de la 8,9% la 9,8%, ţintă de 25%), Timişoara (de la 0,66% la 0,70%, ţintă de 12%), Oradea (de la 0% la 0,05%, ţintă de 10%) şi Focşani (de la 0% la 1,17%, ţintă de 10%), de construcţie a autostrăzii Orăştie-Sibiu (de la 0% la 2-4,5% pe tronsoane, ţintă de 40%), de realizare a variantei de ocolire Caracal (de la 0% la 3%, ţintă de 99%), de realizare a dosarului electronic de sănătate (de la 0% la 1%, ţintă de 80%), de reabilitare a spitalului judeţean de urgenţă Vâlcea (de la 0% la 3%, ţintă de 35%) şi la construcţia unui pasaj pentru decongestionarea traficului rutier în zona metropolitană Craiova (de la 0% la 3%, ţintă de 35%).
Alte proiecte care au rămas la acelaşi nivel scăzut de execuţie, fără niciun progres, sunt lucrările de modernizare a sistemului de apă din judeţul Brăila (a rămas la un nivel de realizare de 1,50%, cu o ţintă a realizărilor pentru finalul acestui an de 16,50%) şi Suceava (3,22%, ţintă de 10,22%) şi de eficientizare a consumului de energie la societatea comercială Prefabricate Vest Patru Bucureşti (10%, cu o ţintă de 90%).
O situaţie aparte este înregistrată în proiectul de management integrat al deşeurilor în judeţul Suceava, unde gradul de execuţie scade de la 29,41%, cifră avansată de autorităţi la sfârşitul anului trecut, la 15,7%, ţinta pentru finele acestui an fiind o realizare de 30% din total, precum şi la realizarea unui nou sistem de semnalizare feroviară pe calea ferată dintre Buftea şi Brazi, unde gradul de execuţie a rămas la 0%, iar ţinta pentru acest an a fost ridicată de la 25% la 50%.
Progrese în derularea lucrărilor au fost înregistrate în ultimele două luni la modernizarea sistemului de apă în judeţele Tulcea (de la 36% la 47%, cu o ţintă de 54%), Teleorman (de la 6% la 22,7%, ţintă de 27%), Călăraşi (de la 42% la 54%, ţintă de 62%), Vrancea (de la 5,50% la 22,28%, ţintă de 35%), Ilfov (de la 1,30% la 6,5%, ţintă de 11%), Hunedoara (de la 0,16% la 6,91%, cu ţintă ridicată pentru acest an de la 10% la 13%) şi regiunea Turda (de la 45% la 67%, cu ţinta ridicată pentru acest an de la 65% la 83%), la managementul integrat al deşeurilor solide în judeţele Giurgiu (de la 14% la 45%, cu ţintă de 100%), Arad (de la 38,9% la 63,7%, ţintă de 80%), Botoşani (de la 3,98% la 14,8%, ţintă de 53%), la proiectele Natura 2000 (de la 0% la 22%, cu ţintă ridicată de la 86% la 100%).
La construcţia autostrăzii Cernavodă-Constanţa, lucrările pe tronsonul Cernavodă-Medgidia au avansat în grad de execuţie de la 5% la 15%, iar cele de pe tronsonul Medgidia-Constanţa de la 65% la 71%, ţinta fiind finalizarea acestora până la sfârşitul anului. Pentru autostrada Arad-Timişoara, gradul de execuţie a urcat de la 83% la 98,8%, iar pentru construcţia variantei de ocolire a municipiului Alexandra s-a avansat ca nivel de realizare de la 4% la 12,4%, ţintâ pentru finalul acestui an fiind realizarea construcţiei în proporţie de 82%.
Pentru platforma de cercetare farmaceutică avansată, proiectul a avansat de la un grad de execuţie de 2% la 20% şi ar trebui finalizat în acest an, o creştere asemănătoare, de la 7% la 20% şi cu ţintă de 80%, fiind consemnată şi pentru dezvoltarea laboratorului de cercetare tehnologică a sistemelor de iluminare LED pentru industria naţională de autoturisme.
Gradul de execuţie al sistemului de control al prescripţiei electronice a medicamentelor a urcat de la 0% la 30%, iar proiectul ar trebui finalizat tot în acest an, alte progrese mai fiind înregistrate la realizarea bazei de agrement cu terenuri de golf şi piscine din comuna Fântânele, judeţul Arad (de la 20% la 40%, ţintă de 100%), crearea centrului pentru sprijinirea afacerilor "West gate Business Center" (de la 8% la 40%, ţintă de 100%), la modernizarea Bulevardului Dorobanţilor din Brăila (de la 21% la 30%, ţintă de 90%) şi la modernizarea liniei de tramvai pe ruta Mănăştur-Piaţa Gării în Cluj-Napoca (de la 13% la 33%, ţintă de 80%).