Ministerele care au în subordine structuri însărcinate cu gestionarea fondurilor structurale şi de coeziune vor primi dreptul de a face angajări cu titlu temporar, salariaţii urmând să fie remuneraţi din fonduri europene, potrivit unui proiect de OUG postat pentru dezbatere pe site-ul MAEur.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă subliniază că angajarea de personal se face numai în cadrul respectivelor autorităţilor însărcinate cu gestionarea fondurilor structurale şi de coeziune şi exclusiv pentru realizarea atribuţiilor referitoare la gestionarea acestor fonduri. Angajarea personalului suplimentar se va face în afara numărului maxim de posturi aprobat şi bugetat pentru instituţia angajatoare şi nu este condiţionată de existenţa unui post vacant.
Reprezentanţi ai MAEur au declarat, pentru MEDIAFAX, că instituţiile care vor putea face angajări sunt Ministerul Muncii, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Ministerul de Interne, Ministerul Economiei, Ministerul Mediului, Ministerul Transporturilor, acestea în calitate de instituţii la nivelul cărora funcţionează Autorităţile de Management pentru diferitele programe operaţionale.
Potrivit surselor citate, angajări se vor putea face şi la Ministerul de Finanţe (Autoritatea de Certificare şi Plăţi). În cazul Ministerului Muncii, posibilitatea de angajare este valabilă şi pentru o serie de instituţii subordonate precum ANOFM, CNDIPT şi pentru organisme intermediare regionale (OIR la nivel regional).
De asemenea, Ministerul Mediului are şi structuri subordonate la nivel regional în cazul cărora se vor putea face angajări.
Posibilitatea de a face angajări va exista şi la Ministerul Educaţiei, în calitate de organism intermediar pe resurse umane de educaţie şi de organism intermediar în cadrul programului de competitivitate pe partea de cercetare.
De asemenea, Ministerul Comunicaţiilor va putea recruta personal, fiind organism intermediar în cadrul programului pentru competitivitate.
Ministerul Afacerilor Europene (MAEur) va putea face de asemenea angajări, deoarece are o parte de structuri de gestiune, respectiv în cadrul ACIS.
De asemenea, Autoritatea de audit va putea face recrutări de personal, chiar dacă funcţionează pe lângă Curtea de Conturi.
Potrivit proiectului de OUG, personalul va fi angajat cu contract pe perioadă determinată, "de preferinţă prin modalităţi care să nu greveze cheltuielile de personal ale instituţiilor publice".
Modalitatea găsită în acest sens este asistenţa tehnică, acordată din fonduri europene României prin intermediul Programului Operaţional Asistenţă Tehnică.
Astfel, personalul va fi angajat în afara schemei de personal aprobată şi bugetată, prin intermediul unor proiecte finanţate din fondurile de asistenţă tehnică ale programului operaţional în cadrul căruia instituţia este beneficiar eligibil.
Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă, angajarea personalului se va face prin contract individual de muncă pe durată determinată de 12 luni, cu posibilitatea prelungirii contractului în cadrul aceleiaşi autorităţi şi după expirarea termenului. Totuşi documentul precizează că durata cumulată a contractelor individuale de muncă ale unei persoane în cadrul respectivei instituţii nu va putea fi mai mare de 3 ani.
Angajarea personalului se va face prin concurs, iar participanţii trebuie să aibă diplomă de absolvire a unei instituţii de învăţământ superior.
"Angajarea persoanelor se va face exclusiv pe o funcţie publică de execuţie, similară celei existente în autoritatea responsabilă cu gestionarea instrumentelor structurale, cu grade stabilite în funcţie de vechimea în muncă dobândită după absolvirea studiilor", se arată în proiect.
Potrivit proiectului legislativ, persoanele cu o vechime de minim un an vor putea avea doar gradul asistent, cele cu o vechime de cel puţin 5 ani vor primi gradul principal, iar cei cu minim 9 ani vor primi "gradul superior".
Salarizarea va fi în funcţie de gradul obţinut, după cum urmează: maxim lunar brut - 5.000 de lei pentru gradul asistent, maxim 7.000 de lei pentru gradul principal şi 10.000 de lei pentru gradul superior.
Nota de fundamentare a proiectului de OUG precizează că, la 30 septembrie 2011, totalul posturilor ocupate era de 1941, dintre care 1796 reprezintă posturi active (persoane care lucrează efectiv şi nu se află în diverse situaţii de suspendare a raportului de muncă), rata medie de personal activ fiind astfel de 83,15%. Potrivit documentului citat, insuficienţa personalului activ în raport cu volumul de activitate se datorează atât migrării personalului cu expertiză către mediul privat, precum şi neocupării posturilor vacante şi a celor suspendate temporar în contextul constrângerilor bugetare.