Comisia Europeană a aprobat o finanţare totală de 771 milioane euro pentru modernizarea liniilor feroviare Frontieră-Curtici-Km 614 şi Coşlariu-Simeria, care presupun costuri totale de 944 milioane euro, iar până la finele primului semestru ar putea aproba şi tronsonul Coşlariu-Sighişoara.
Din valoarea totală a proiectelor de 944 milioane euro, finanţarea europeană este de 771 milioane euro, prin Fondul de Coeziune, restul sumei fiind acoperită de la bugetul de stat.
"Este suficient să spunem că prin reabilitarea acestor tronsoane viteza de deplasare pe calea ferată se va dubla pentru a măsura impactul extraordinar al acestor investiţii (...). Până la sfârşitul primului semestru al acestui an mizăm că vom primi aprobarea şi pentru finanţarea europeană de peste 900 milioane euro pentru tronsonul Coşlariu-Sighişoara, ceea ce va însemna că în acest an România va avea în execuţie proiecte pentru modernizarea căii ferate de aproape 2 miliarde de euro din fonduri europene", a declarat, într-un comunicat, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare.
Cele două proiecte aprobate de CE sunt finanţate cu fonduri europene nerambursabile, prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi (POS-T) 2007-2013. Valoarea totală a programului este de de 5,7 miliarde euro, din care 1,1 miliarde euro reprezintă contribuţia de la bugetul de stat.
Modernizarea tronsonului de cale ferată Frontieră-Curtici-Arad Km 614 (41,1 km) este realizată de asocierea Alstom Transport / Swietelsky Baugesellsachaft / Astaldi / Euro Construct Trading ΄98 / Dafora în baza unui contract de 248 milioane euro.
Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 15 martie, lucrările fiind programate să fie finalizate la sfârşitul primului semestru din 2014.
Modernizarea sectorului Simeria-Coşlariu a fost împărţită în două loturi - Simeria-Vinţu de Jos şi Vinţu de Jos-Coşlariu. Până în prezent, CFR a contractat lucrări doar pentru al doilea lot (Vinţu de Jos-Coşlariu), pe care l-a atribuit companiei italiene Impressa Pizzarotti pentru 182,6 milioane euro.
Licitaţia pentru primul lot a fost contestată.
La finele lunii februarie, gradul de absorbţie a fondurilor europene de la Ministerul Transporturilor era de aproximativ 6%.
Tronsoanel fac parte din Coridorul IV Paneuropean, care, pe teritoriul României are traseul Frontieră - Curtici - Arad - Deva - Alba Iulia - Sibiu - Braşov - Bucureşti - Constanţa.