Legea privind comercializarea produselor alimentare ar trebui îmbunătăţită, având până în prezent mai degrabă un efect negativ decât unul pozitiv, a declarat, joi, la un seminar, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
"Recunosc că am fost sceptic cu privire la efectele introducerii legii privind codul de bune practici cu produse agroalimentare. Şi din ce aud în piaţă aceasta nu numai că nu a avut efecte pozitive, ci a avut efecte negative. Aşa se întâmplă când suprareglementezi o piaţă. Trebuie studiat în viitorul apropiat ce s-a întâmplat, ce efecte a avut legea respectivă şi unde putem să îmbunătăţim funcţionarea ei. Suntem în discuţii cu o serie de retaileri mari pentru a vedea cum putem facilita apariţia unor furnizori pentru ei. Discuţia se referă la eficienţă şi la consumator", a spus Chiriţoiu la un forum pe tema IMM-urilor.
Legea comercializării produselor alimentare, adoptată în 2009, reglementează relaţiile dintre furnizori şi comercianţi, pentru a preveni practicile anticoncurenţiale ale reţelelor de magazine, cu efecte asupra preţurilor la consumatorului final.
Chiriţoiu a arătat că o problemă în apariţia acestei reţele de furnizori este mai ales pe piaţa fructelor şi legumelor, pentru că producătorii români nu pot asigura continuu produsele pentru retaileri. Pe de altă parte, Chiriţoiu a menţionat că şi preţurile oferite de producătorii români sunt extrem de importante pentru crearea reţelei de furnizori.
"Nu poţi să-i impui lanţului să cumpere de la un anumit furnizor, dacă el are oferte mai bune din altă parte. Deci, ca să intri într-un lanţ de retail trebuie să ai un preţ bun, iar preţul îl obţii la o altă dimensiune a afacerii, iar legat tot de dimensiune trebuie să ai un volum de marfă", a adăugat Chiriţoiu.
În ceea ce priveşte comportamentul IMM-urilor pe piaţa concurenţială, Chiriţoiu a arătat că sunt multe cazuri de astfel de firme implicate în încălcarea legislaţiei.
"Viaţa unui consumator poate fi afectată nu doar de firme mari, ci şi de comportamentul firmelor mici. Suntem atenţi la înţelegeri între concurenţi, la formarea cartelurilor. În ultimii ani am găsit înţelegeri între firme care furnizau pâine, firme de taximetrie din unele oraşe din ţară. Acestea aveau efect negativ asupra consumatorilor prin creşterea preţurilor. Aceştia justifică înţelegerile prin disfuncţionalităţi ale pieţei, prin faptul că există evaziune fiscală, unii nu plătesc taxe şi pot veni cu preţuri mai mici", a mai menţionat Chiriţoiu.
În opinia lui, IMM-urile sunt expuse şi la fixarea de preţuri între furnizor şi distribuitor, în momentul în care o firmă mai mare de distribuţie impune IMM-urilor să vândă la un anumit preţ.