Tinerii aflaţi în primii ani de muncă sunt principalele victime în accidentele de muncă din cauza faptului că nu-şi cunosc drepturile pe care le au ca şi angajaţi, mai multe instituţii cu atribuţii în domeniu decizând ca legislaţia muncii să fie introdusă în curricula şcolară ca obiect opţional.
Ministerul Educaţiei (MECTS), Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM) şi Inspecţia Muncii (IM) au semnat, miercuri, protocoale de colaborare pentru creşterea şanselor de ocupare a persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, dar şi pentru pregătirea tinerilor care urmează să intre pe piaţa muncii în domeniul legislaţiei muncii.
Inspectorul general de stat de la Inspecţia Muncii, Dantes Nicolae Bratu, a declarat că semnarea protocoalelor între cele trei instituţii este extrem de importantă, deoarece în practică s-a constatat că tinerii devin primele victime în accidente de muncă dim cauza faptului că nu îşi cunosc drepturile.
Astfel, datele statistice arată că 64,5 la sută dintre victimele accidentelor de muncă sunt tineri aflaţi în primii cinci ani de activitate, 20 la sută dintre ei fiind în primul an de activitate. Alţi 29,1 la sută au între unu şi trei ani de activitate.
În opinia inspectorului general de stat, o materie privind legislaţia muncii, sănătatea şi securitatea în muncă ar trebui să fie obligatorie.
"Aceşti copii ies din liceu şi nu ştiu cui să se adreseze pentru a obţine un loc de muncă, nu ştiu ce înseamnă un contract de muncă şi nu ştiu ce semnează şi cad astfel victime în accidente de muncă sau în relaţia cu angajatorii", a declarat Dantes Nicolae Bratu.
Secretarul de stat din Ministerul Educaţiei, Oana Badea, a declarat că protocolul încheiat miercuri prevede un set de acţiuni în beneficiul celor care îşi caută loc de muncă, dând posibilitatea fiecărui viitor angajat să ştie ce drepturi şi responsabilităţi are.
"Protocolul prevede caracterul opţional al acestei discipline. De altfel, trebuie să precizăm că, în ce priveşte învăţământul profesional şi tehnic, şi în acest moment elemente de legislaţia muncii există cuprinse în curriculum. Să nu uităm că procesul de modernizare a curricumului începe din 2012 în sistemul de educaţie iar acest parteneriat avertizează cu privire la importanţa pe care trebuie să o acordăm în zona învăţământului profesional şi tehnic acestei dimensiuni", a declarat secretarul de stat de la MECTS.
Oana Badea a precizat că elevii vor învăţa legislaţia muncii, ce prevede Codul muncii şi care le sunt drepturile atunci când merg să se angajeze.
"Zona în care intrăm în principal este zona liceului, pentru că acolo vorbim de învăţământ profesional şi tehnic. Asta nu înseamnă că elemente care ţin de o construcţie întreagă nu pot să intervină chiar de la prima treaptă de şcolaritate. Elemente de tip ludic, intuitiv pot să fie inclusiv în învăţământul primar. Nu eliminăm nici forţa pe care o au orele de diriginţie din clasele V - VIII. Şi acolo există bucăţi întregi destinate unui astfel de tip de educaţie", a mai spus Badea.
Secretarul de stat din Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale (MMFPS), Nicolae Ivăşchescu, a subliniat că este foarte important ca tinerii să ştie ce este un contract de muncă şi, prin urmare, ce semnează atunci când merg să se angajeze.
Preşedintele ANOFM, Ecaterina Andronescu, a precizat că acest parteneriat a apărut dintr-o nevoie reală, menţionând că lipsa de informare şi de comunicare a dus la situaţia actuală, când un număr important de tineri nu au locuri de muncă.
Parteneriatele interinstituţionale mai prevăd facilitarea accesului şomerilor înregistraţi în evidenţele agenţiilor judeţene de ocupare la programul "A doua şansă", pentru finalizarea învăţământului primar şi a celui secundar inferior, organizarea de stagii de pregătire practică pentru elevii de liceu, pentru studenţii facultăţilor de asistenţă socială, în ANOFM şi în agenţiile judeţene de ocupare, în vederea familiarizării acestora cu activitatea serviciului public de ocupare, iniţierea şi desfăşurarea unor campanii de informare şi consiliere în şcoli pentru promovarea măsurilor active destinate tinerilor şi pentru prevenirea riscului marginalizării.