România a deschis o emisiune de obligaţiuni în dolari pe zece ani pe piaţa din SUA, cu un cupon de 7%, a declarat, marţi, pentru Reuters, secretarul de stat din Ministerul Finanţelor Bogdan Drăgoi.
România profită de condiţiile de bune de pe piaţă prin stabilirea cuponului în jurul a 7%, a spus Drăgoi.
Aranjorii principali ai emisiunii sunt Citi, Deutsche Bank şi HSBC.
România are rating "Baa3" din partea Moody's şi "BBB-" de la Fitch, ambele în categoria recomandată pentru investiţii. Doar Standard & Poor's atribuie României calificativ "BB+", din categoria nerecomandată investitorilor.
Tensiunile de pe pieţele financiare internaţionale s-au redus în ultima perioadă, iar costurile de împrumut au coborât pentru mai multe state europene, susţinut de măsurile fără precedent luate de Banca Centrală Europeană (BCE) pentru asigurarea de lichidităţi în sistemul financiar. BCE a împrumutat în decembrie aproape 500 miliarde de dolari băncilor comerciale pe perioadă de trei ani şi a anunţat o licitaţie similară, cu lichidităţi nelimitate şi pentru februarie.
Drăgoi a declarat, la mijlocul lunii ianuarie, că România se va finanţa la extern de pe piaţa americană, întrucât băncile europene, principalii cumpărători de obligaţiuni în euro, se confruntă cu presiuni legate de noile cerinţe de capital.
În noimebrie anul trecut, autorităţile române au organizat un roadshow în SUA, primul astfel de turneu de prezentare din ultimii 16 ani, care nu s-a finalizat însă cu lansarea unei emisiuni, deşi intenţia părţii române era să facă o primă licitaţie chiar în 2011.
Ministerul Finanţelor avea pregătită o emisiune de obligaţiuni româneşti denomiate în dolari pe piaţa SUA cu o valoare minimă de 500 de milioane de dolari şi un nivel maxim de 2 miliarde de dolari.
Drăgoi spunea atunci că nu s-a grăbit să lanseze o emisiune de obligaţiuni în SUA pentru că povestea de succes a României era încă prea puţin cunoscută, şi era un moment uşor mai tensoinat pe pieţele internaţionale.
Ulterior, oficialul MFP a arătat că vor fi organizate anual roadshow-uri de prezentare atât în Europa, cât şi în SUA, chiar dacă nu se va lansa automat şi o emisiune de obligaţiuni, pentru a menţine permanent contactul cu investitorii şi a face cunoscută situaţia din România.
Potrivit strategiei MFP, în 2012 vor fi atrase împrumuturi de pe pieţele externe de aproximativ 2,5 miliarde de euro.
Guvernul a aprobat la mijlocul anului 2010 programul de emisiuni MTN pe piaţa internaţională pe o perioadă de trei ani, cu un plafon maxim de 7 miliarde de euro. În prima emisiune a programului, Finanţele au atras la începutul lunii iunie a anului trecut 1,5 miliarde euro din vânzarea de obligaţiuni pe cinci ani la un randament de 5,29%.