Suma de 13,47 milioane de euro din creditul internaţional contractat de CFR SA şi cheltuită ilegal, potrivit concluziilor unui control al Curţii de Conturi, a avut la bază un memorandum aprobat de Guvern în martie 2011, a anunţat operatorul ferivoar.
În urma unui control finalizat în luna iulie 2011, Curtea de Conturi a constatat că CFR SA a cheltuit ilegal în 2010 suma de 13,47 milioane euro dintr-un credit internaţional şi a sesizat instituţiile de cercetare penală, întrucât există indicii că fapta "a fost săvârşită cu încălcarea legii penale".
Creditul a fost acordat CFR SA de Banca Japoneză pentru Cooperare Internaţională (BJCI) pentru modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti-Constanţa.
Din totalul sumei cheltuite ilegal, 10,65 milioane de euro au fost utilizaţi pentru achiziţia a 16 vehicule de întreţinere a căii ferate, care însă nu făceau obiectul acordului de împrumut, iar 2,81 milioane euro reprezintă plăţi necuvenite către constructori.
Plăţile către contructori au fost realizate prin introducerea incorectă în devizele ofertă ale constructorilor, la articole generale, a unor cheltuieli destinate consultantului şi experţilor CFR.
Astfel, Curtea de Conturi concluzionează că utilizarea defectuoasă a 13,47 milioane euro a fost cauzată de managementul defectuos al companiei, dar şi de lipsa de personal a unităţii de implementare a proiectului.
În replică, reprezentanţii CFR SA susţin că includerea în împrumut a achiziţiei de maşini destinate întreţinerii infrastructurii a fost rezultatul negocierilor între autorităţile române şi BJCI, prealabile semnării acordului de împrumut.
"Achiziţia în cauză este stipulată în paragraful al doilea din memorandumul privind angajarea şi negocierea împrumutului, aprobat de Guvernul României la data de 22 martie 2001", se arată într-o precizare a Biroului de presă al CFR SA remisă MEDIAFAX.
Reprezentanţii companiei spun că înaintea supunerii aprobării Guvernului a memorandumului privind angajarea oricărui împrumut au avut loc negocieri între autorităţile române şi banca finanţatoare, iar după obţinerea acordului părţilor implicate privind strunctura şi condiţiile împrumutului s-a trecut la aprobarea memorandumului de către Executiv.
"O altă confirmare a faptului că în acordul de împrumut a fost inclusă componenta «maşini grele de cale» este şi Aide Memoire-ul transmis la CFR SA de JBCI, în martie 2005 ca urmare a misiunii de monitorizare efectuate de reprezentanţii băncii la Bucureşti. La punctul 10 al Aide Memoire –ului se arată că «JBCI şi CFR SA au împărtăşit opinia ca porţiunea totală eligibilă pentru achiziţia de maşini grele de cale să fie acoperită din finanţarea JBCI»", se spune în precizarea operatorului feroviar.
În perioada verificării, inspectorii Curţii de Conturi au fost informaţi că nicio achiziţie finanţată din împrumut nu s-ar fi putut face fără a respecta procedurile de achiziţii ale BJCI, potrivit reprezentanţilor CFR SA.
"În concluzie, maşinile grele de cale au fost contractate conform listei din Anexa 4, prin respectarea procedurilor de achiziţii ale BJCI, iar plăţile au fost efectuate integral cu respectarea aceloraţi proceduri, ceea ce demonstrează legalitatea utilizării sumei de 10.655.041,40 euro din împrumut, în acest scop", se arată în sursa citată.
Reprezentanţii CFR SA mai spun că majorarea contractelor prin introducerea în devizele ofertă ale constructorilor, la articole generale, a unor cheltuieli destinate consultantului şi experţilor operatorului feroviar nu contravine prevederilor legale sau contractuale ale FIDIC.
"Majorarea se referă la achiziţia de serviciilor de consultanţă pentru cele trei etape ale proiectului proiectare, asistenţă la licitaţia pentru lucrări şi supervizarea acestora", potrivit CFR SA.
În 2000, CFR SA a înaintat spre aprobare la BJCI descrierea detaliată a componentele de proiect aflate în discuţie la acea dată, precum şi un proiect cu termeni de referinţă pentru achiziţia serviciilor de consultanţă pentru cele trei etape ale proiectului.
Termenii de referinţă revizuiţi pentru cele două tipuri de servicii de consultanţă incluse în împrumut (dintre care unul pentru consultanţa de proiectare şi supervizare a lucrărilor) au fost transmişi la BJCI în ianuarie 2002, iar aprobarea a fost primită în februarie 2002.
Potrivit operatorului feroviar, cele două scrisori formează împreună Anexa 6.
Contractul semnat cu consultantul în septembrie 2002 a fost aprobat ulterior de JBIC conform procedurilor instituţiei bancare.
"Ca urmare, afirmaţia conform căreia s-ar fi depăşit suma alocată din împrumut pentru consultanţă (în valoare de 2.818.900,10 euro) nu are temei, suma alocată pentru contractele de consultanţă aprobate de bancă nefiind depăşite", se mai spune în comunicatul CFR SA.