Unsprezece din 20 de site-uri din România care oferă credite de consum au fost găsite cu nereguli în urma unui control care a avut loc la nivelul UE, acestea urmând să fie urmărite la nivel naţional, a anunţat, marţi, Comisia Europeană (CE).
Comisarii Uniunii Europene au controlat site-urile de internet care oferă credite de consum pentru a verifica dacă drepturile consumatorilor sunt respectate, investigaţia având loc la nivelul tututor statelor UE, potrivit unui comunicat al Comisiei Europene.
În România au fost verificate 20 de pagini de internet, dintre care la 11 au fost găsite neregularităţi şi vor fi urmărite la nivel naţional.
În cadrul investigaţiilor, comisarii UE au verificat dacă aceste site-uri oferă consumatorilor informaţiile la care au dreptul în baza legislaţiei UE înainte de semnarea unui contract de credit.
Din 562 de pagini de internet verificate iniţial, numai 30 la sută au trecut testul verificării minuţioase pentru respectarea normelor UE relevante de protecţie a consumatorilor şi 70 la sută din aceste site-uri (393) au fost marcate pentru investigaţii ulterioare, a precizat sursa citată.
Principalele probleme constatate au vizat lipsa informaţiilor în publicitatea privind creditele de consum. Astfel, publicitatea de pe 258 (46 la sută) dintre site-urile verificate nu includea toate informaţiile standard solicitate de Directiva privind creditul de consum, de exemplu dobânda anuală efectivă (DAE), care este esenţială pentru a compara ofertele, informaţii privind includerea sau nu în costul total a costurilor cu serviciile auxiliare obligatorii (de exemplu, asigurare) sau durata contractului de credit.
O altă neregulă descoperită se referă la omiterea unor informaţii cheie privind oferta. În acest sens, 43 la sută dintre site-uri (244) nu au oferit informaţii clare despre toate elementele diferite din costul total, de exemplu privind tipul de rată a dobânzii (fixă, variabilă sau ambele), durata creditului (dacă este cazul) şi unele dintre costurile aferente creditului (de exemplu, un comision de intermediere).
Prezentarea înşelătoare a costurilor în cazul în care costul creditului este afişat într-un mod care este fals sau ar putea induce în eroare consumatorii este o altă neregulă descoperită. Un exemplu în acest sens îl reprezintă felul în care se calculează preţul sau cazul în care consumatorul nu este informat că, la costul creditului de consum în sine, se adaugă o asigurare obligatorie. Conform verificărilor, 20 la sută dintre site-uri au prezentat acest tip de problemă.
Italia, Estonia, Letonia, Lituania, Slovacia şi Suedia au realizat o investigare mai aprofundată privind 57 dintre site-urile verificate, în cadrul exerciţiului "Verificarea minuţioasă plus". Principalele probleme au vizat informaţiile precontractuale şi clauzele contractuale.
În următoarele luni, operatorii economici vor fi contactaţi de autorităţile naţionale şi li se va solicita să ofere clarificări sau să-şi corecteze paginile de internet. Nerespectarea acestei obligaţii, în funcţie de legislaţia naţională aplicabilă, poate duce la proceduri judiciare care au drept rezultat aplicarea de amenzi sau chiar închiderea site-urilor în cauză.
Autorităţile naţionale de aplicare a legii vor raporta situaţia Comisiei Europene până în toamna anului 2012. Comisia va întocmi un raport privind rezultatele.