Guvernul a aprobat miercuri o ordonanţă de urgenţă prin care mandatează Ministerul Finanţelor Publice să vândă prin licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României.
"În şedinţa de Guvern de astăzi (miercuri - n.r.) a fost aprobată ordonanţa de urgenţă privind stabilirea cadrului instituţional şi autorizarea Guvernului, prin Ministerul Finanţelor Publice, de a scoate la licitaţie certificatele de emisii de gaze cu efect de seră atribuite României la nivelul Uniunii Europene", se arată într-un comunicat al Executivului.
Certificatele de emisii de gaze cu efect de seră sunt alocate fiecărui stat semnatar al Protocolului de Kyoto. Un certificat echivalează cu o tonă de CO2 emisă în atmosferă.
România dispune de circa 300 milioane de astfel de certificate 2008-2012, pe care ar fi putut obţine, în 2008, aproximativ 2,5 miliarde de euro.
Autorităţile nu au reuşit, din 2008, să ajungă la un acord privind entitatea care va vinde certificatele, astfel că până în prezent nu au organizat nicio licitaţie, chiar dacă diverşi oficiali au afirmat în repetate rânduri că există potenţiali clienţi.
Mai mult, România a fost suspendată în luna august de la tranzacţionarea certificatelor pentru o perioadă de cel puţin şase luni deoarece nu a elaborat o legislaţie adecvată care să permită inventarierea acestor documente.
Sumele obţinute din vânzarea certificatelor de emisii vor fi direcţionate în proporţie de 29% din suma brută către bugetul de stat, iar diferenţa de 71% va reveni mai multor ministere, care vor folosi fondurile pentru realizarea unor proiecte de reducere a emisiilor poluante, se precizează în comunicat.
De asemenea, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii va primi 70% din sumele obţnute din vânzarea certificatelor de emisii aferente sectorului aviaţiei, în timp ce Ministerului Mediului şi Pădurilor îi va reveni restul de 30% din suma brută.