FMI şi CE au revenit în discuţiile cu Guvernul asupra solicitării de eliminare a restricţiilor la deschiderea marilor lanţuri de retail şi au impus autorităţilor să rezolve problema în perioada imediat următoare, până la sfârşitul lunii ianuarie 2012, după ce termenul stabilit iniţial a fost depăşit
Noul termen este inclus în scrisoarea de intenţie convenită de Guvern cu Fondul Monetar Internaţional (FMI) şi Comisia Europeană (CE) la ultimele negocieri, din toamna acestui an.
În primăvara acestui an, Guvernul s-a obligat, la presiunea Comisiei Europene, să înlăture restricţiile privind deschiderea marilor lanţuri de retail, prin eliminarea cerinţelor legate de acordul magazinelor concurente la emiterea autorizaţiei şi prezentarea unui studiu de impact de către investitorul care solicită avizul.
Termenul stabilit pentru eliminarea acestor restricţii a fost luna septembrie 2011, dar nu a fost respectat.
"Suntem hotărâţi să îmbunătăţim intrările pe piaţa de retail pentru a menţine un mediu concurenţial, a încuraja inovaţia şi a creşte eficienţa. În acest sens, vom elimina până la sfârşitul lunii ianuarie 2012 barierele în deschiderea magazinelor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare", se arată în ultima scrisoare a Guvernului cu FMI şi CE, obţinută de MEDIAFAX.
Legislaţia în vigoare, adoptată în 2004, stabileşte că deschiderea structurilor de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, de peste 1.000 de metri pătraţi, este autorizată de către o comisie constituită la nivel autorităţii locale, din care face parte, alături de reprezentanţii autorităţilor locale şi ai asociaţiilor profesionale, patronale şi de protecţie a consumatorilor, şi un reprezentant al agenţilor economici din imediata vecinătate a centrului comercial pentru care este cerută autorizaţia.
În acelaşi timp, solicitările de deschidere a unor astfel de magazine trebuie însoţite obligatoriu de "un studiu de piaţă şi impact", care să prezinte motivul alegerii locului respectiv, harta comercială a zonei, descrierea tipologică a structurilor de vânzare existente în zonă, caracteristicile demografice şi sociale ale zonei (structura populaţiei, venituri, obiceiuri de consum), impactul deschiderii noului magazin din punct de vedere urbanistic, socio-economic şi comercial, dar şi impactul asupra comerţului existent, respectiv protejarea structurilor de vânzare existente şi "evitarea disfuncţionalităţilor" din mediul concurenţial.
Aceste condiţii sunt valabile numai în cazul deschiderii unor structuri de vânzare cu amănuntul cu suprafaţă mare, nu şi a celor de vânzare cu ridicata sau care realizează comerţ de gros tip cash and carry. Astfel, legislaţia actuală pare a proteja în continuare marile magazine deja existente, în pofida normelor UE în domeniul concurenţei.
Directivele UE în domeniu stabilesc că statele membre nu trebuie să condiţioneze accesul la o activitate de servicii sau exercitarea acesteia pe teritoriul lor prin intervenţia directă sau indirectă a operatorilor concurenţi în acordarea autorizaţiilor, precum şi prin condiţionarea autorizaţiei de un test care să indice o nevoie economică sau o cerere a pieţei.