Curtea Constituţională a amânat, pentru 20 decembrie, luarea unei decizii în cazul revocării de la conducerea Senatului a fostului preşedinte al PSD Mircea Geoană, termen până la care judecătorii constituţionali vor discuta şi contestaţia de numire a lui Vasile Blaga în locul lui Mircea Geoană.
PSD a depus, miercuri, o sesizare la Curtea Constituţională (CC) în care contestă la alegerea lui Vasile Blaga în funcţia de preşedinte al Senatului, în locul lui Mircea Geoană.
Astfel că cele două contestaţii ar putea fi puse în discuţie împreună, apoi judecătorii CC să se pronunţe, spun surse oficiale.
Mircea Geoană a înaintat în 24 noiembrie Curţii Constituţionale contestaţia privind revocarea sa din funcţia de preşedinte al Senatului.
Geoană a spus că votul prin care s-a aprobat hotărârea de încetare a mandatului său de preşedinte al Senatului este unul politic, pe care îl respectă, dar a susţinut că motivele invocate de grupul PSD nu sunt regulamentare şi constituţionale.
Revocarea sau retragerea sprijinului politic se aplică exclusiv membrilor Biroului Permanent, iar preşedintele Senatului, conform deciziei CC nr 601, are un statut distinct în cadrul BP, a susţinut Geoană.
"Preşedintele Senatului este ales pe un mandat de patru ani. Este neutru din punct de vedere politic. Singura modalitate ca preşedintele Senatului să fie revocat este în situaţia în care ar încălca în mod grav şi repetat prevederi constituţionale sau prevederi legale, fapte juridice care sunt pasibile cu sancţiune politică sau juridică. Această situaţie nu există în motivarea grupului PSD, acolo se invocă exlcusiv o decizie politică", a declarat Geoană.
Potrivit Deciziei 601 din 14 noiembrie 2005 a Curţii Constituţionale, votul acordat preşedintelui unei Camere este un vot politic care nu poate fi anulat decât în cazul în care grupul care l-a propus cere revocarea politică a acestuia sau, în cazul unei revocări ca sancţiune, când acest grup sau o altă componentă a Camerei solicită înlocuirea din funcţie a preşedintelui pentru săvârşirea unor fapte care atrag răspunderea sa juridică.
"Această înlocuire se poate face numai cu o persoană din acelaşi grup parlamentar, care nu-şi poate pierde dreptul la funcţia de preşedinte, dobândit în virtutea rezultatelor obţinute în alegeri, respectându-se principiul configuraţiei politice. În acelaşi sens, Curtea Constituţională reţine că revocarea din funcţie înainte de expirarea mandatului produce întotdeauna efecte numai asupra mandatului celui revocat, iar nu şi asupra dreptului grupului parlamentar care a propus numirea lui, de a fi reprezentat în Biroul permanent şi, în consecinţă, de a propune alegerea unui alt senator în locul devenit vacant. Neobservarea principiului menţionat şi instituirea posibilităţii alegerii unui nou preşedinte dintr-un alt grup parlamentar ar avea drept consecinţă ca sancţiunea aplicată preşedintelui Senatului, revocat din funcţie, să se extindă asupra grupului parlamentar care a propus alegerea lui. Or, Constituţia României nu permite aplicarea unei asemenea sancţiuni cu caracter colectiv", se arată în decizia Curţii.
Curtea Constituţională a constatat, astfel, că articolul din Regulamentul Senatului care prevede revocarea din funcţie a preşedintelui Senatului, pentru încălcarea Constituţiei sau a regulamentelor parlamentare, este neconstituţional, întrucât contravine dispoziţiilor constituţionale privind dreptul fundamental la apărare şi principiul configuraţiei politice în alcătuirea Biroului permanent.