Piaţa produselor de înfrumuseţare şi îngrijire personală din România a crescut cu 3,2% în acest an, de la 3,94 miliarde lei anul trecut la 4,07 miliarde lei, potrivit unui studiu al companiei britanice Euromonitor, care estimează noi creşteri odată cu reluarea expansiunii în retail.
Pentru anul următor, Euromonitor International anticipează un avans de 4,5%, la 4,25 miliarde de lei.
În 2010, piaţa a urcat cu 2%, de la 3,86 miliarde de lei la 3,94 miliarde de lei, mai lent decât în anii anteriori, creşterea fiind limitată de criza economică prelungită, majorarea TVA şi reducerea veniturilor populaţiei.
"Trendul pozitiv s-a menţinut în 2010, însă nu se anticipa o criză atât de îndelungată. Chiar dacă nu a fost un an rău, nu a fost nici la fel de bun precum aşteptările", se arată în studiu.
În România se menţin discrepanţele puternice de consum dintre zonele urbane şi cele rurale, notează compania britanică. Potenţialul de creştere este puternic, întrucât aproximativ 45% din populaţie locuieşte în zone rurale, unde piaţa produselor de înfrumuseţare şi îngrijire personală este slab dezvoltată. La sate, categoriile de produse cu cele mai bune vânzări sunt cele bazate pe necesitate. În plus, canalele de distribuţie diferă faţă de oraşe, cu un succes mai ridicat în rândul activităţilor de vânzări directe.
Împreună cu extinderea lanţurilor de retail şi avansul veniturilor populaţiei, zonele rurale oferă posibilităţi importante de dezvoltare pentru vânzările produselor de înfrumuseţare şi îngrijire personală.
În ultimii ani, în România se constată un interes în creştere pentru produsele care intră în componenţa acestor articole şi de efecte ale procesului de fabricaţie, precum impactul asupra mediului. Există o preferinţă pentru cosmetice organice, iar retailerii şi producătorii încearcă să-şi consolideze poziţia pe această categorie.
Piaţa este dominată de multinaţionale, însă criza economică din ultimii ani a ajutat producătorii locali să aibă o prezenţă mai bună pe piaţă prin preţuri mai mici.
Lanţurile de retail acoperă aproape două treimi din distribuţie, cu un potenţial important de creştere pe acest canal, odată cu deschiderea de noi magazine în oraşe mai mici, accesibile şi consumatorilor din comunităţi rurale.
Euromonitor Internaţional, cu peste 700 de specialişti la nivel global, furnizează de 40 de ani servicii care includ analize, rapoarte sau baze de date despre diverse sectoare industriale, ţări sau consumatori.