Majoritatea celor care vor să-şi vândă locuinţa nu apelează la agenţii imobiliare, pentru că nu au încredere că serviciile acestora fac tranzacţia mai avantajoasă, în Europa de Vest situaţia fiind inversă, potrivit unui studiu comandat de compania Century 21.
"Cea mai importantă concluzie a acestui studiu este că serviciile specializate ale unei agenţii imobiliare, în România, nu sunt încă percepute ca fiind relevante, 66% dintre români încheie tranzacţiile fără suportul unui agent imobiliar. Principalele motive pentru care românii aleg să îşi vândă locuinţa pe cont propriu sunt lipsa de încredere în agenţii imobiliari şi convingerea că aceştia nu pot oferi un plus de valoare tranzacţiilor, 95% dintre respondenţii care au efectuat tranzacţia pe cont propriu afirmând că agenţii nu lucrează în interesul lor şi nu sunt bine pregătiţi", se arată într-un comunicat al Century 21, companie de servicii în sectorul imobiliar.
Spre comparaţie, în Europa Occidentală, Canada şi Statele Unite clienţii aleg să lucreze prin intermediul unei agenţii imobiliare, într-un procent de peste 90%.
Autorii studiului subliniază că motivul principal al acestei diferenţe este faptul că majoritatea agenţilor imobiliari români practică preponderent intermedierea, modalitate de vânzare a locuinţei care, în realitate, nu avantajează niciuna dintre cele două părţi implicate, singurul obiectiv al agentului fiind acela de a încheia tranzacţia cât mai rapid pentru a intra în posesia comisionului.
S-a ajuns astfel, conform studiului, ca 75% dintre români să creadă că intermedierea este cea mai bună modalitate de a colabora cu un agent imobiliar, fiind, de fapt, singura modalitate pe care o cunosc.
"Românii au, în mod greşit, convingerea că în cazul intermedierii agentul imobiliar reprezintă ambele părţi. De fapt, în procesul de intermediere singurele interese pe care agentul imobiliar le apără în prezent sunt ale sale. Pentru a face o paralelă, este ca şi cum într-un proces ai fi reprezentat de un procuror, nu de avocat", a declarat, în comunicat, Cătălin Scripcaru, preşedintele Century 21 România.
Studiul a mai relevat că odată ce le-a fost explicat procesul de reprezentare (caz în care agentul imobilar reprezintă doar una dintre părţile implicate în tranzacţie), 1 din 4 români a afirmat că îşi doreşte să beneficieze de acest serviciu.
Rezultatele studiului, conform cărora peste jumătate dintre români nu lucrează cu agenţii imobiliare, reprezintă o adevărată oportunitate pentru agenţiile imobiliare care oferă servicii de calitate, potrivit Century 21. Acest aspect este confirmat şi de fragmentarea pieţei imobiliare, per total: 2 din 3 români nu pot să numească o agenţie imobiliară.
"Dacă în perioada de dezvoltare economică serviciile unui agent imobiliar nu puteau face diferenţa pentru că tranzacţiile se încheiau mult mai uşor, în contextul actual situaţia este diametral opusă. Acest studiu ne arată că aşteptările consumatorilor de servicii imobiliare au crescut, iar motivul pentru care nu apelează la agenţi este că nu cred în valoarea adăugată pe care aceştia o pot oferi. Astfel, este un moment oportun de dezvoltare a companiilor imobiliare care oferă servicii de consultanţă în adevăratul sens al cuvântului", a adăugat Scripcaru.
Century 21 Real Estate, francizor mondial din domeniul imobiliar, asigură servicii de pregătire profesională, gestionare, administrare şi marketing. Reţeaua este alcătuită din 8.000 de agenţii imobiliare. În România, Century 21 cuprinde şase agenţii deţinute şi operate în mod independent, în Bucureşti.