Peste trei milioane de locuinţe, reprezentând 35,83 la sută din total, şi 7.631.430 de persoane au fost recenzate în primele patru zile de recensământ, informează, luni, Institutul Naţional de Statistică (INS).
Din informaţiile operative obţinute din raportările prin SMS, centralizate de Institutul Naţional de Statistică privind ritmul de colectare a datelor statistice în teren la Recensământul Populaţiei şi Locuinţelor, în perioada 20-23 octombrie au fost recenzate 3.105.196 de locuinţe, reprezentând 35,83 la sută din numărul total al locuinţelor estimate a fi recenzate şi un număr de 7.631.430 de persoane (prezente, temporar absente şi plecate pe perioadă îndelungată din gospodăria din care fac parte).
În 27 de judeţe înregistrarea datelor statistice a fost superioară mediei semnalate la nivel naţional. Procente mai mari s-au înregistrat în judeţele Covasna - 41,82 la sută din locuinţele estimate a fi înregistrate, Vâlcea - 41,42 la sută, Prahova - 40,10 la sută, Braşov 40,09 la sută şi Hunedoara - 39,67 la sută.
Un ritm mai scăzut s-a înregistrat în Bucureşti - 26,65 la sută din locuinţele estimate a fi înregistrate şi în judeţele Ilfov - 31,75 la sută, Constanţa - 32,13 la sută, Harghita - 33,26 la sută şi Teleorman - 33,47 la sută.
Recensământul populaţiei şi locuinţelor a început în 20 octombrie şi se va desfăşura până în 31 octombrie, iar primele date vor fi făcute publice cel târziu la sfârşitul lunii ianuarie 2012.
INS precizează că există bază legală pentru colectarea Codului Numeric Personal, precizând că aceasta este stipulată în Legea 170/2011 privind aprobarea OUG 34/2011 pentru modificarea şi completarea OG 36/2007 privind efectuarea Recensământului Populaţiei şi al Locuinţelor din România în anul 2011.
"Menţionăm că programul de înregistrare (forma finală a instrumentarului de recensământ, conţinutul capitolelor din formulare) a fost aprobat în cadrul şedinţei Comisiei Centrale pentru Recensământul Populaţiei şi al Locuinţelor, din data de 30.06.2011, care a avut loc la sediul Institutului Naţional de Statistică, a cărei Minută a fost înregistrată la Ministerul Administraţiei şi Internelor, Direcţia Generală pentru Relaţia cu Comunităţile Locale, Direcţia pentru Administraţie Publică Locală sub nr. 4406/EM.G./969144/LG/1412/DAP din 30.06.2011", mai arată INS.
Potrivit sursei citate, colectarea CNP-ului prin formularele de recensământ asigură determinarea populaţiei stabile a României, determinarea migraţiei internaţionale ca element important al estimărilor inter-cenzitare a populaţiei României (regulamentul CE nr. 862/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului privind statisticile comunitare din domeniul migraţiei), crearea premiselor necesare introducerii/adaptării şi generalizării registrelor statistice în consonanţă cu practica statelor membre ale UE, măsură de asigurare a exhaustivităţii datelor înregistrate şi de verificare a calităţii datelor, astfel încât să se evite omisiunile sau dubla înregistrare şi facilitatea prelucrării datelor.
Comisia Economică a Naţiunilor Unite pentru Europa (Divizia de Statistică a UNECE), în cooperare cu Oficiul de statistică al comunităţilor europene (Eurostat) privind programul de recensământ al Uniunii Europene, au făcut recomandări pentru recensămintele populaţiei şi locuinţelor din anul 2011, potrivit INS.
Numele, adresele şi PIN-urile vor fi separate de alte date în procesul de recensământ şi nu vor fi divulgate, astfel încât rezultatul datelor să nu conţină identificatori personali. Cerinţa de confidenţialitate cuprinde întreaga operaţiune de recensământ, care variază de la securitatea formularelor completate ale recensământului atât pe teren, cât şi în timpul procesării datelor, până la protecţia informaţiilor conţinute de rezultate şi diseminate.
Chestionarele recensământului din 2011 conţin întrebări referitoare la persoană, la gospodărie, la locuinţă/clădire, la persoanele plecate în străinătate, la persoanele plecate pentru o perioadă îndelungată, la spaţiul colectiv de locuit şi la persoanele temporar prezente.
Chestionarul referitor la persoană trebuie completat cu date personale precum sexul, data naşterii, starea civilă şi anul căsătoriei, numărul de copii, data stabilirii ultimei reşedinţe, motivul stabilirii în localitatea de recenzare, religia, etnia, limba maternă şi chiar Codul Numeric Personal.
Formularul referitor la gospodărie trebuie completat pentru fiecare gospodărie din locuinţă începând cu gospodăriile în care există cel puţin o persoană prezentă sau temporar absentă şi trebuie menţionat dacă persoana care completează este proprietar, chiriaş sau dacă e într-o altă situaţie, precum şi care este gradul de rudenie cu capul gospodăriei.