Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat, vineri, pe centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe relaţia Vâlcele - Apahida, că în urma negocierilor cu Comisia Europeană s-a acceptat ca toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania să fie finanţate din fonduri europene.
Anca Boagiu a declarat, în timpul vizitei pe centura de ocolire a municipiului Cluj-Napoca pe relaţia Vâlcele - Apahida, că în urma negocierilor s-a convenit finanţarea tuturor tronsoanelor Autostrăzii Transilvania din bani europeni şi că se va începe cu segmentul Gilău - Nădăşel din judeţul Cluj, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Decizia de a elibera zona Clujului de un contract absolut păgubos pentru România, cel cu Bechtel, şi de a continua lucrările într-un alt regim, economisind şase miliarde de la bugetul statului, arată că unde există voinţă pentru cheltuirea eficientă a banului public lucrurile se pot realiza. Vreau să vă dau o veste bună, pe care nu o ştia nici primul-ministru. Ca urmare a negocierilor purtate cu colegii din Comisia Europeană, pe reţeaua TNT, tronsoanele de pe Autostrada Transilvania au fost acceptate spre a fi finanţate din fonduri europene. Este vorba de toate tronsoanele, tot ce înseamnă Autostrada Transilvania. Putem discuta ca membru cu drepturi depline în UE cu fruntea sus despre tronsoanele noastre de drumuri naţionale şi autostrăzi, fără să se mai spună că «aveţi o autostradă care vă face de râs»", a spus Boagiu.
Potrivit acesteia, în ceea ce priveşte segmentul Gilău - Nădăşel, din judeţul Cluj, acesta va fi licitat săptămâna viitoare cu noile condiţii contractuale stabilite în urma renegocierilor.
Întrebată care vor fi costurile de construire a tronsoanelor Autostrăzii Transilvania, Boagiu a spus că urmează să fie făcute calculele în perioada următoare.
"Suma este pe ce a rămas de executat, valoarea pe kilometri de 6,9 milioane euro, care va fi licitată în funcţie de relief şi vor rezulta preţurile adaptate la standardele de cost", a spus ministrul Transporturilor.
Premierul Emil Boc a declarat, la rândul său, că mesajul cel mai important în urma deciziei CE este "că Autostrada Transilvania merge înainte şi că ministrul Transporturilor şi-a respectat promisiunile".
"Doamna Boagiu a spus, când s-a renegociat contractul cu Bechtel, că Autostrada Transilvania nu va rămâne nefinanţată şi că lucrurile vor merge mai departe. Discutăm despre Gilău - Nădăşel care pleacă la drum, iar acum despre obţinerea acestui acord, care e efortul ministrului de a obţine aducerea banilor pe fonduri europene, pentru că până acum CE nu a vrut să audă sub nicio formă de finanţarea acestor tronsoane din bani europeni. Prin faptul că s-a negociat corect un contract avem posibilitatea să facem Autostrada Transilvania inclusiv pe bani europeni, întâi tronsonul Gilău - Nădăşel, apoi proiectarea la Târgu Mureş - Câmpia Turzii şi de la Gilău la graniţă, care fac parte din tronsoanele prioritare", a spus Boc.
Premierul a adăugat că în acest exerciţiu financiar al UE şi în celălalt România va avea banii necesari pentru continurea lucrărilor şi la Autostrada Transilvania.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcţia unui traseu de 415 kilometri, dar porţiunea construită până în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansarea proiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiţi doar 52 de kilometri din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.