Comerţul alimentar românesc format din magazine mici va supravieţui doar dacă va deveni performant, acesta putând fi comparat cu un taxi vechi, care miroase a fum de ţigară, cu şofer transpirat, afirmă Pawel Musial, directorul retailerului Profi.
"Micile magazine alimentare au dispărut şi vor dispărea în următorii ani, pentru că nu vor putea oferi produse de calitate. Dacă proprietarul magazinului mic şi-ar face meseria cum trebuie, ar fi de nebătut de către orice concurenţă, pentru că niciun magazin mare nu-şi poate cunoaşte clienţii şi nu poate personaliza vânzarea aşa cum o poate face un comerciant mic", a spus Musial.
El compară competiţia dintre magazinele mici şi hypermarketuri cu cea dintre taxi şi autobuz.
"Dacă în taxi nu ai aer condiţionat, miroase a ţigări şi e şi greu să-l găseşti, iar în schimb autobuzul are aer condiţionat şi opreşte aproape de tine, iei autobuzul. Când găseşti un taxi de calitate, îl preferi autobuzului, pentru că serviciile acestuia sunt mai personalizate. Însă câtă vreme taxiurile noastre vor arăta rău, vor fi o maşină veche, cu şofer transpirat, autobuzul va avea mai multe şanse", a spus Musial.
Întrebat dacă Profi simte concurenţa lanţului de magazine mici Mic.ro, deţinut de Dinu Patriciu, Musial a evitat să răspundă direct.
"Nu cred că există un viitor pentru Mic.ro. Cred că în România lucrurile se vor îndrepta tot mai mult spre retailul modern. Formatul mic are nevoie de o logistică mult mai bună, dar infrastructura dificilă din România nu permite acest lucru", a mai spus el.
Lanţul Profi a fost cumpărat în 2009 de către fondul de investiţii Enterprise Investors cu 66,5 milioane de euro de la grupul belgian Delhaize.
Compania, care are 102 magzine, a avut anul trecut afaceri de 616,5 milioane de lei (147 milioane de euro) în creştere cu 25% faţă de anul precedent.