Românii rămân destul de precauţi în ceea ce priveşte cumpărăturile de pe internet, considerându-l un proces riscant, potrivit studiului "E-commerce 2011: Tendinţe şi Atitudini. Studiu asupra utilizatorilor de internet din Romania" efectuat de către Geminus Group.
Potrivit raportului, deşi sunt foarte conştienţi de multitudinea de opţiuni pe care mediul online îl oferă cumpărăturilor, experienţa lor personală cu un asemenea mod de a cumpăra este destul de limitată.
Analizarea datelor publicate în acest raport arată că aproape toţi utilizatorii de internet români au aflat despre posibilitatea de a face cumpărături online. Totuşi, doar 54% din ei declară că au făcut cumpărături online măcar o singură dată.
Procentul de cumpărători online este cel mai scăzut printre femei. O comparaţie cu studiul similar efectuat în 2009 arată că, în cei doi ani, s-a înregistrat o creştere de doar 4%. Asta înseamnă că practic popularitatea comerţului online în România a rămas aceeaşi. În acelaşi timp, comerţul online are un mare potenţial de creştere, în special odată cu scăderea numărului utilizatorilor ce au dubii în legătură cu siguranţa tranzacţiilor online.
În acest an, aproape 44% din toţi respondenţii ce ştiu despre posibilitatea de a achiziţiona produse online consideră că această metodă este riscantă, în comparaţie cu 2009, când ei reprezentau jumătate din utilizatorii de internet din România. Mai mult decât atât, un procent semnificativ dintre cei intervievaţi au considerat acest mod de a cumpăra ca fiind unul ce consumă mai puţin timp, iar peste 30% din ei au declarat că este mai ieftin decât cel tradiţional.
În timp ce cumpără, utilizatorii de internet din România sunt concentraţi pe a achiziţiona produse de cea mai bună calitate la cel mai mic preţ posibil. Un al factor important în timpul cumpărăturilor este experienţa plăcută pe care o aduce. Respondenţii de sex feminin au găsit acest aspect mai important decât factorii economici.
Deşi utilizatorii de internet români nu se pot lăuda cu o experienţă impresionantă în domeniul cumpărăturilor online, ei folosesc frecvent internetul ca o sursă de informaţii pentru a planifica anumite achiziţii. Mai mult de jumătate din populaţia online caută informaţii online înainte de a cumpăra produse ca bilete de avion, autobuz, tren sau servicii de turism (vacanţe).
Cumpărătorii cu experienţă pe internet preferă să cumpere din magazine online mai degrabă decât din site-uri de licitaţii, site-uri cu anunţuri de mică publicitate sau site-uri de social shopping. Peste 65% din ei au făcut minimum o tranzacţie la un magazin online, listând ca principal motiv al acestei alegeri faptul că produsele achiziţionate sunt livrate acasă. Produsele electronice şi electrocasnice sunt printre cele mai cumpărate produse în acest mod. Popularitatea site-urilor de licitaţii e mult mai mică decât cea a magazinelor online, şi deşi pentru mulţi utilizatori de internet site-urile de licitaţii au preţuri mici, mulţi sunt conştienţi şi de dezavantaje: posibile informaţii false despre produs şi neconcordanţa dintre produsul ales pe site şi cel livrat.
Raluca Georgescu, Country Manager al Allegro Group România, a declarat că această piaţă este încă la început, dar câştigă din ce în ce mai mult teren. Recenta expansiune a site-urilor de social shopping ajută şi ea la extinderea activităţilor de comerţ online. Ne aşteptăm ca mulţi jucători din piaţa offline să vină în online în următorii doi ani, dezvoltând şi mai mult piaţa. Noi produse ce vor facilita şi securiza plăţile online vor ajuta la depăşirea principalului obstacol în calea maturizării pieţei, lipsa de încredere, şi astfel, vor contribui la dezvoltarea comertului online în România.
Raportul "E-commerce 2011: Tendinţe şi Atitudini. Studiu asupra utilizatorilor de internet din România" a fost efectuat în România pentru Allegro Group România, de către IIBR | Gemius Group (Interactive Institute for Market Research) în parteneriat cu Rol.ro, Ejobs, Digital4 şi Internet Corp. Principalul scop al acestui studiu a fost identificarea modului de utilizare şi a preferinţelor utilizatorilor de internet din România în ceea ce priveşte comportamentul de shopping online pe site-uri de tipul e-shop sau e-auction.
Studiul a fost realizat prin folosirea metodei CAWI (computer-assisted web interviewing). Datele au fost colectate în perioada 20 - 25 mai 2011. Eşantionul final a fost compus din 1.500 de chestionare completate de către utilizatorii de internet din România, cu vârste de peste 15 ani. Datele structurale au fost luate din Mercury Omnibus, Noiembrie 2010.
Gemius este o agenţie internaţionalpă de research. Înfiinţată în Polonia, Gemius şi-a extins graniţele în regiunea EMEA şi desfăşoară operaţiuni în mai mult de douăzeci de pieţe. Oferă, de asemenea, soluţii de cercetare profesioniste, servicii de analiză şi consultanţă variind de la studii site-centrice şi user-centrice până la cele mai avansate instrumente de studiere a comportamentului utilizatorilor anumitor siteuri web (gemiusTraffic), profilare socio-demografica a audienţei (gemiusProfile), calitatea folosirii paginilor www (gemiusUsability) şi eficacitatea campaniilor de publicitate online (gemiusEffect). Gemius realizează de asemenea cercetări bazate direct pe cerinţele clienţilor (gemiusAdHoc). Pe lângă serviciile de ceretare menţionate mai sus, Gemius oferă studii despre comportamentul utilizatorilor care vizionează conţinut multimedia online (gemiusStream) şi un instrument de măsurători imediate şi prezentare a tuturor click-urilor făcute de utilizatorii de internet ai unui website (gemiusHeatMap).
Începând cu 2004 IIBR este o sucursală a Grupului Gemius dedicată de studiilor de piaţă, fiind specializată în studii ce combină atât indicatori de răspuns direct (măsuraţi cu ajutorul scripturilor) cât şi alţi indicatori clasici de marketing (colectaţi prin folosirea chestionarelor online). Compania se axează pe studii de înaltă calitate şi aderă strict la codul de conduită trasat de ESOMAR.