Consiliul Concurenţei a transmis CE un document în care anunţă că ancheta iniţiată pe piaţa carburanţilor este aproape finalizată şi că există suspiciuni legate inclusiv de posibilitatea ca distribuitorii să fi încheiat anumite înţelegeri pentru stabilirea preţului de vânzare a benzinei fără plumb.
"Consiliul a transmis Comisiei Europene un document care relevă că există suspiciuni legate de înţelegeri pe piaţa de carburanţi pentru stabilirea preţului de vânzare a benzinei fără plumb. Documentul prezintă primele concluzii ale investigaţiei iniţiate de Consiliul Concurenţei, în care problemele legate de stabilirea preţului reprezintă doar o componentă a verificării", au declarat agenţiei MEDIAFAX surse guvernamentale.
Contactat de MEDIAFAX, preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a precizat doar că documentul a fost înaintat Executivului de la Bruxelles în urmă cu aproximativ două săptămâni şi că aşteaptă un punct de vedere din partea oficialilor europeni în cursul lunii octombrie.
Principalele companii care distribuie carburanţi în România sunt OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil şi MOL.
Investigaţia pe piaţa comercializării carburanţilor a început în 2005, dar a fost reluată în 2009, când a fost schimbată echipa care lucra la acest caz.
În luna ianuarie, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală a întocmit un raport privind producătorii şi distribuitorii de carburanţi, în care se spune că preţul la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului 2010, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.
Premierul Emil Boc a declarat atunci că majorarea preţului carburanţilor nu poate fi justificată cu povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere şi a cerut ANAF să iniţieze inspecţia fiscală generală în cazul companiilor petroliere, precum şi Consiliului Concurenţei să efectueze verificări suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.
Pe de altă parte, premierul a solicitat Consiliului Concurenţei să analizeze, împreună cu Departamentul pentru Afaceri Europene, dacă preţurile la carburanţi pot fi îngheţate în România în baza unei legi care prevede o astfel de măsură în cazuri excepţionale, dar care este adoptată înaintea aderării la UE.
Ulterior, directorul general executiv al OMV Petrom (SNP), Mariana Gheorghe, a declarat că legislaţia românească permite îngheţarea preţurilor, deşi nu există niciun precedent de acest gen într-o piaţă liberă, iar o astfel de măsură are caracter temporar şi consecinţe ulterioare.
La rândul său, guvernatorul Băncii Naţionale a României, Mugur Isărescu, a declarat că îngheţarea preţurilor la carburanţi nu este o măsură benefică, întrucât după expirarea perioadei de restricţionare efectele sunt mult mai ample, că o astfel de măsură ar duce la creşterea traficului de frontieră.
Guvernatorul BNR afirma că, dacă va exista o decizie la nivelul Uniunii Europene, România o va adopta, "cu reţinerile de rigoare".
Potrivit Institutului Naţional de Statistică, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 preţurile au fost majorate cu 13%. De la începutul acestui an companiile petroliere au scumpit carburanţii de mai multe ori, unele sortimente depăşind pragul de şase lei/litru.