Inspectorii de la Protecţia Consumatorilor au primit în opt luni aproape 33.000 de reclamaţii şi au dat amenzi de peste 20 de milioane de euro, 75 la sută din această sumă fiind încasată, a declarat, marţi, preşedintele ANPC, Constantin Cerbulescu.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a spus că în perioada ianuarie-august 2011 au fost efectuate 74.861 de controale la nivel naţional, fiind date amenzi de 86,6 milioane de lei (peste 20 de milioane de euro).
Cerbulescu a precizat că 75 la sută din această sumă a fost încasată la bugetul statului, diferenţa fiind transmisă către administraţiile fiscale pentru executare silită.
De asemenea, ANPC a înregistrat în primele opt luni 32.712 reclamaţii, dintre care 47 la sută au fost întemeiate, iar valoarea despăgubirilor acordate consumatorilor a fost de 33,8 milioane de lei (aproximativ opt milioane de euro).
În urma controalelor, inspectorii au găsit produse neconforme în valoare de 81,9 milioane de lei (aproximativ 19,5 milioane de euro), dintre care 45 la sută erau produse extracomunitare.
În urma a 51.039 de controale inspectorii au dat sancţiuni contravenţionale, acestea reprezentând 68 la sută din totalul controalelor desfăşurate, iar după 29.651 de controale au fost date amenzi contravenţionale.
Preşedintele ANPC a mai spus că au fost prelevate 626 de probe de analiză pentru laborator, fiind oprite definitiv de la comercializare produse în valoare de 4,3 milioane de lei, dintre care 55 la sută extracomunitare.
Din totalul recamaţiilor primite de la consumatori, 2.910 au vizat produse alimentare, 7.250 produse nealimentare, 15.742 servicii nealimentare, 441 servicii alimentare şi 3.291 au fost pentru produse şi servicii financiare.
În cazul reclamaţiilor pe produsele alimentare, cele mai multe au fost înregistrate pe piaţa de carne, produse de carne (350), produse lactate (221), pâine şi produse de panificaţie (215), legume şi fucte comercializate sub formă congelată, în conserve, proaspete, deshidratate (140).
În ce priveşte reclamaţiile pe piaţa produselor nealimentare, cei mai mulţi consumatori (748) au fost nemulţumiţi de electronice şi electrocasnice, telefoane mobile (746), articole de încălţăminte (390), sisteme termoizolante (389), mobilă şi articole de mobiliere (282).
De asemenea, în cazul produselor şi serviciilor financiare, 1.142 de consumatori au reclamat nereguli privind credite bancare, 305 au vizat alte servicii bancare şi 1.789 au fost în cazul creditor acordate de societăţi financiare nebancare.
Peste 3.000 de consumatori au reclamat în perioada ianuarie -august serviciile de telefonie fixă şi mobilă, 1.619 serviciile de televiziune prin cablu şi satelit, 1.420 serviciile de furnizare a energiei electrice şi 1.326 serviciile de internet.