Instituţiilor publice le va fi permis să contracteze servicii de consultanţă la lucrări deja atribuite, precum şi credite de finanţare a proiectelor UE prin licitaţii restrânse "accelerate", reducând termenul de depunere a ofertelor, procedură care poate limita numărul firmelor înscrise la licitaţie
Termenele aferente licitaţiilor vor fi reduse pentru astfel de contracte şi în cazul negocierii cu publicarea prealabilă a unui anunţ de participare.
Legislaţia în vigoare stabileşte că licitaţiile pot fi accelerate prin reducerea termenelor doar din "motive de urgenţă", care nu sunt generate de acţiuni sau inacţiuni ale autorităţii contractante şi nici de erori administrative. Astfel, perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare şi cea de depunere a ofertelor poate fi redusă de la 37 zile la 15 zile.
Un document guvernamental relevă că instituţiilor publice le va fi permis să deruleze mai rapid licitaţii restrânse şi negocieri pentru diverse operaţiuni, precum contractarea unui credit destinat finalizării proiectelor finanţate din fonduri europene. În acest caz, procedura va putea fi justificată prin faptul că reducerea de la 30% la 10% a cotei de prefinanţare a contractelor UE le împiedică să efectueze plăţi către operatorii semnatari ai contractelor de achiziţie publică.
În vara acestui an, Guvernul a redus plafonul în limita căruia asigura prefinanţarea proiectelor cu fonduri UE, de la 30% la maximum 10% din valoarea contractului.
Licitaţii restrânse accelerate vor putea fi iniţiate şi la contractarea serviciilor de consultanţă pentru realizarea unei lucrări aflate deja în execuţie, precum şi la contractarea unei linii de finanţare pentru investiţii publice locale.
Operaţiunea este argumentată în document prin "prevenirea aplicării posibilelor corecţii financiare de către Comisia Europeană".
Accelerarea procedurilor de licitaţie restrânsă şi negociere va trebui să ţină cont de complexitatea contractelor ce urmează a fi atribuite, precum şi de dificultăţile de pregătire/obţinere a documentelor solicitate de către autoritatea contractantă, astfel încât să nu reprezinte "un impediment major" pentru depunerea ofertelor/candidaturilor de către un număr suficient de operatori economici, se mai arată în document.