Purtătorul de cuvânt al departamentelor PSD, Olguţa Vasilescu, a declarat, joi, că ambasadorul SUA în România, Mark Gitenstein, ar trebui să sesizeze procurorul general al SUA privind declaraţiile preşedintelui Traian Băsescu despre contractul cu Bechtel.
Vasilescu a afirmat, într-o conferinţă de presă, că declaraţiile preşedintelui Traian Băsescu despre contractul dintre statul român şi compania Bechtel ar trebui să facă subiectul unei investigaţii din partea procuraturii SUA.
"Traian Băsescu a declarat în SUA că autostrada Bechtel nu se mai construieşte pentru că s-a încheiat un contract în care ambii parteneri au vrut să fure şi că Banca Mondială ar fi trebuit să recomande României să nu facă acest contract, dar a tăcut şi acum vrea să dea lecţii. Dată fiind gravitatea acestor declaraţii, departamentele PSD lucrează deja la două scrisori, adresate ambasadorului SUA, Mark Gitenstein, şi companiei Bechtel", a spus senatorul PSD.
Vasilescu a precizat că PSD îi va cere lui Gitenstein să sesizeze procurorul general al USA în privinţa declaraţiilor lui Băsescu.
"Dacă statul român este furat de compania Bechtel, aşa cum spune Traian Băsescu, managerii ei trebuie să fie pedepsiţi penal", a spus ea.
Olguţa Vasilescu a menţionat că în scrisoarea pe care PSD o va trimite companiei Bechtel conducerea companiei este anunţată că, dacă nu reacţionează la declaraţiile preşedintelui român, "înseamnă că le acceptă tacit şi că a furat statul român", condiţii în care PSD este decis să sesizeze DNA.
Vasilescu a mai declarat că PSD îi solicită lui Traian Băsescu să facă publice dovezile privind potenţialele interese sau acte de corupţie legate de contractul cu Bechtel.
Preşedintele Traian Băsescu a declarat, la întâlnirea de la Washington cu reprezentanţii comunităţii româneşti, răspunzând unei întrebări privind Bechtel, că Banca Mondială ar fi trebuit să recomande României să nu facă acest contract, dar "a tăcut şi acum vine să dea oarecare lecţii".
"Construiam cea mai scumpă autostradă din lume într-un contract în care ambii parteneri au vrut să fure. Un contract care s-a atribuit fără licitaţie şi un contract care ne-a dus la nişte preţuri exorbitante. (...) Recomandarea Băncii Mondiale ar fi trebuit să fie: atenţie stat român, că noi lucrăm cu voi de vreo 20 de ani, nu faceţi acest contract, că a fost public şi atunci Banca Mondială a tăcut şi acum vine să dea oarecare lecţii, îmi pare rău. Şi Banca a tăcut şi Fondul a tăcut şi BEI a tăcut şi BERD a tăcut", a spus Băsescu.
El a fost întrebat de ce România a renunţat la parteneriatul cu compania americană.
La începutul lunii august, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat că Bechtel va termina construcţia celor două tronsoane de autostradă începute, în cazul celorlalte şase constructorii urmând să fie aleşi în urma licitaţiilor.
Costul de construire a autostrăzii Transilvania va fi redus la 6,9 milioane euro/km, cu circa 50% mai puţin, a spus ministrul.
Premierul Emil Boc a susţinut, la rândul său, că Bechtel nu va primi despăgubiri pentru modificarea contractului.
Potrivit ministrului Transporturilor, compania Bechtel va continua lucrările doar la tronsoanele Câmpia Turzii-Gilău şi Suplacu de Barcău-Borş, reprezentând 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrăzii Transilvania, statul fiind liber să liciteze celelalte şase tronsoane, fără nicio pretenţie din partea constructorului american.
Proiectul autostrăzii Transilvania a fost împărţit în opt tronsoane de construcţie. Lucrările nu au fost începute pe şase dintre ele, însumând 297 de kilometri, respectiv Braşov-Făgăraş (53 km), Făgăraş-Sighişoara (52 km), Sighişoara-Ogra (56 km), Ogra-Câmpia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihăileşti (24 km) şi Mihăileşti-Suplacu de Barcău (76 km).
Costul de construire a autostrăzii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continuă să lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, faţă de 14,7 milioane euro/km în prezent, pentru celelalte tronsoane costul estimat şi raportat inclusiv la specificul terenului fiind de 7,2 milioane euro/km, nivelul final urmând însă să fie stabilit în urma licitaţiilor.
Potrivit ministrului Boagiu, plăţile restante pe care Guvernul trebuie să le mai achite companiei Bechtel însumează circa 90 milioane euro, achitate în două tranşe, dintre care prima în perioada imediată, iar a doua la finalul acestui an.
Proiectul Autostrada Transilvania a început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde euro, pentru construcţia unui traseu de 415 kilometri, dar porţiunea construită până în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansarea proiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiţi doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.
Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioane lei.