Legislaţia României în domeniul cercetării ştiinţifice a fost adusă la standarde UE, astfel că cei care au plagiat vor fi sancţionaţi foarte aspru, putând fi protejată munca celor care erau victimele furtului intelectual, a declarat, joi, pentru MEDIAFAX, ministrul Educaţiei Daniel Funeriu.
"Prin această ordonanţă am adus legislaţia din România la standarde UE. Cei care au plagiat vor fi sancţionaţi foarte aspru. Astfel, protejăm munca celor care erau victimele furtului intelectual. Îi invit pe toţi cei care au ştiinţă de acte de plagiat şi furt intelectual să ştergem împreună această pată de pe obrazul vieţii academice din România", a spus ministrul Educaţiei.
Prin această ordonanţă, Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului urmăreşte descurajarea semnificativă a oricăror abateri de la etică şi buna conduită a persoanelor care-şi desfăşoară activitatea în domeniul cercetării ştiinţifice, responsabilizarea instituţiilor de cercetare şi a managementului acestora şi stimularea creării unui “sistem imunitar" care să prevină şi să sancţioneze încălcări ale eticii şi deontologiei profesionale în instituţiile de cercetare din România, cât şi eliminarea din sistem a celor care nu înţeleg să contribuie la realizarea unui climat profesional onest şi corect în instituţiile de cercetare din Romania, a adăugat ministrul Educaţiei.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Cercetare Ştiinţifică (ANCS), Dragoş Ciuparu, a precizat că ordonanţa precizează şi detaliază abaterile de la bună conduită în activitatea de cercetare-dezvoltare care privesc aspecte strict tehnice, respectiv elaborarea şi testarea de ipoteze, realizarea de calcule şi măsurători, proiectarea şi realizarea de experimente.
De asemenea, în ordonanţă sunt precizate şi detaliate abaterile de la normele de bună conduitã în activitatea de evaluare şi monitorizare instituţională, de proiecte sau de persoane. Evaluarea şi monitorizarea, denumite şi "evaluare colegială", constituie un element central al activităţii ştiinţifice, fiind singurul mijloc de cuantificare a impactului şi importanţei activităţii ştiinţifice şi stând la baza tuturor mecanismelor de finanţare a cercetării.
Potrivit preşedintelui ANCS, textul legii înainte de modificare conţinea o serie de omisiuni şi formulări imprecise, iar, la nivel procedural, conţinea reglementări parţiale şi incomplete, motiv pentru care actul normativ a fost practic imposibil de aplicat. Ca dovadă, din cele peste 20 de sesizări depuse la CNE, în cursul anilor 2009 şi 2010, nici una nu a fost analizată sau soluţionată.
Acest act normativ completează prevederile Legii educaţiei naţionale, a adăugat preşedintele ANCS.