Comisarii de specialitate ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor au dat, în perioada iulie - august, în urma acţiunilor de control desfăşurate pe litoral, amenzi de aproape 700.000 de lei şi au oprit temporar de la comercializare produse în valoare totală de aproape 80.000 de lei.
Potrivit şefului Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Constanţa, Dionisie Culeţu, în cele două luni de funcţionare ale Comandamentului Litoral 2011 au fost organizate 570 de acţiuni de control, fiind aplicate peste 400 de amenzi, în valoare de aproape 700.000 de lei, transmite corespondentul MEDIAFAX.
De asemenea, au fost emise aproape 50 de avertismente, iar valoarea produselor oprite temporar de la camercializare a fost de aproximativ 80.000 de lei.
Dionisie Culeţu a mai precizat că la centrele operaţionale din Mamaia, Costineşti şi Neptun au fost depuse, în perioada iulie - august, peste 200 de reclamaţii, dar numărul acestora a scăzut faţă de anul trecut.
"Sunt date comparative cu cele de anul trecut cu menţiunea că a scăzut numărul de reclamaţii depuse, cu circa zece la sută faţă de 2010. Ca o justificare a acestui fapt este că luna iulie a fost una mai slabă ca şi participare a numărului de turişti, dar şi că operatorii economici au crescut calitativ condiţiile de primire turistică, a serviciilor oferite şi a produselor pe care le-au pus la comercializare", a spus şeful CJPC Constanţa.
Printre reclamaţiile depuse de turiştii care şi-au petrecut vacanţa pe litoral se numără prezenţa algelor pe plaje, aer condiţionat numai contracost, lenjerie neschimbată la timp, hotel cu igrasie şi gândaci ori care nu corespunde clasificării, porţii mici la mâncare, gramaje de pe bon mai mari decât cele consumate, spălatul cailor în apa mării, nepermiterea accesului pe plajă cu cearceafuri.
"Nu puţine au fost problemele ridicate pe plaje. Aici am avut reclamaţii mai ales că nu i s-a permis turistului să-şi pună un cearceaf pe plajă, deşi tarifele luate pe şezlong au fost destul de mari. Vă daţi seama, se cerea la un moment dat 30 de lei pentru un şezlong! Înseamnă 10 dolari. Aceste preţuri duc turistul în situaţia în care renunţă la acest şezlong şi îşi pune un cearceaf. Pentru asta, cei care deţin plajele aveau obligaţia să afişeze planul de amplasament al şezlongurilor şi al zonei de cearceafuri, astfel încât să li se asigure şi acestora din urmă condiţii, şi nu a li se interzice accesul pe plajă", a spus Dionisie Culeţu.
El a mai menţionat că o altă problemă des întâlnită în această vară a fost cea a nerespectării rezervărilor făcute de turişti.
"Când vine turistul din capătul ţării, poate are şi un copil cu el, se trezeşte că nu are rezervare, deşi telefonic sau electronic i s-a confirmat. Noi ne-am deplasat cu echipele imediat şi am rezolvat fiecare astfel de problemă operativ, dar omul s-a chinui două, trei poate patru ore. Un alt aspect este că pe site se rezervă camere la o anumită clasificare, iar când ajunge omul aici găseşte cu totul altceva: adică de la trei - patru stele se ajunge la una la două stele. Şi aici s-a reclamat, am venit şi am rezolvat problema, poate chiar la o stea în plus faţă de ce plătiseră turiştii", a mai afirmat şeful CJPC Constanţa.
Totodată, pentru deficienţele constatate, o terasă din Mamaia şi o sală de fitnes cu spaţiu de joacă pentru copii din cadrul unui hotel din staţiunea Jupiter au fost închise temporar pentru o perioadă de până la şase luni.
"Pe litoralul românesc, deşi calitativ au crescut foarte mult condiţiile datorită investiţiilor făcute de foarte mulţi operatori economici, mai sunt circa 1 - 2 la sută care, eu vă spun sincer, nu au ce căuta în turism", a conchis Dionisie Culeţu.