Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a declarat, joi, la Arad, că este în curs de renegociere contractul cu Bechtel, despre care a afirmat că nu a făcut onoare, iar cei care l-au semnat au fost "mai degrabă duşmani ai statului", însă acum lucrurile sunt "pe calea cea bună".
Întrebată de jurnalişti, în timpul unei vizite în municipiul Arad, care este stadiul negocierilor cu Bechtel pentru Autostrada Transilvania, Anca Boagiu a spus că acestea nu au fost finalizate.
"Suntem pe calea cea bună, este o negociere din care ministerul şi compania (CNADNR - n.r.) trebuie să scoată maximum dintr-un contact pe care îl ştiţi cu toţii: nu ne-a făcut nici cinste, nici onoare, nu ne-a adus nici câştiguri şi cei ce l-au semnat nu aş putea să spun că au fost români adevăraţi, prieteni ai României, ci mai degrabă duşmani ai statului", a spus Boagiu.
Anca Boagiu s-a aflat, joi, la Arad pentru a participa la un eveniment simbolic - turnarea ultimei cantităţi de beton necesară pentru podul peste Mureş care face parte din centura în regim de autostradă.
În urmă cu două săptămâni, tot la Arad, Anca Boagiu declara că ministerul este în negocieri cu Bechtel pentru ca Autostrada Transilvania "să intre într-o normalitate a preţurilor
"Sunt în desfăşurare negocierile. Poziţia ministerului este fermă, noi nu avem altceva de făcut decât să negociem acest contract astfel încât să intre într-o normalitate a preţurilor", spunea Anca Boagiu.
Potrivit pro TV, preţul de construcţie a autostrăzii Braşov-Borş a fost redus de la 20 de milioane de euro pe kilometru la mai puţin de jumătate, în urma unor negocieri între autorităţi şi Bechtel, constructorul urmând să reia lucrările la toamnă, după ce va primi o parte din sumele datorate de stat.
Postul de televiziune relatează, citând surse din Ministerul Transporturilor, că au avut loc "negocieri dure", în urma cărora Bechtel a renunţat la o parte din pretenţii, în schimbul plăţii unei tranşe din datorii.
"Există informaţii că au avut loc discuţii politice la nivel înalt care i-au convins (pe americanii de la Bechtel, n.r.) să accepte aceste condiţii, mai ales că la negocieri a participat şi ambasada americană. Cu preţuri care depăşesc pe anumite porţiuni şi 30 de milioane de euro per kilometru, şantierul autostrăzii Transilvania a consumat deja peste un miliard de euro, iar la plată mai aşteaptă facturi de peste 200 de milioane de euro", conform ProTV.
Preţul pe kilometru rămâne însă ridicat, iar autostrada este una dintre cele mai scumpe din lume, arată sursa citată.
Autostrada Transilvania este proiectată pe o lungime totală de 415 kilometri, dar porţiunea construită până în prezent cu finanţarea statului, la şapte ani de la lansarea proiectului, depăşeşte cu puţin 10% din traseul total.
Până în prezent au fost contruiţi doar 52 km din autostradă, iar lucrările sunt oprite de la începutul anului, din lipsă de fonduri.
Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România avea în luna mai o datorie către Bechtel de 90,4 mililoane euro, la care se adaugă TVA în valoare de 90,3 milioane lei.