Elevii au adunat în primul semestru al anului şcolar 2010-2011 peste 30 de milioane de absenţe, echivalent a 3.457 de ani de absenţe, majoritatea la liceeni, situaţie care se reflectă şi în rezultatele slabe de la bacalaureat, astfel că din toamnă va fi introdusă "o formulă de pontaj la intrare".
"Analiza MECTS arată că elevii din România au adunat într-un singur semestru peste 30 de milioane de absenţe. Calculate în ani acestea înseamnă 3.457 de ani de absenţe, vorbind despre toate absenţele motivate şi nemotivate. Este inadmisibil ca un minister să nu remarce acest mare deficit în parcurgerea programei şcolare, pentru că nefiind la şcoală, elevii nu parcurg programa", a declarat agenţiei MEDIAFAX, secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar din Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (MECTS), Oana Badea.
În acest context, MECTS a analizat rezultatele la bacalaureat pentru a vedea dacă nu cumva absenţele sunt cauza rezultatelor slabe.
"Al doilea pas a fost să analizăm o posibilă legătură între abenţe şi rezultatele slabe de la bacalaureat. Şi, ce am stabilit: cele mai multe absenţe sunt mai ales la licee. Da, numărul absenţelor din liceu este dublu, chiar triplu, celor din primar şi gimnazial. Adică, cea mai mare parte a absenţelor făcute de cei care la sfârşitul pregătirii vor suţine bacalaureat. Dacă am asociat aceste două elemente de analiză am văzut că metodele actuale nu au dat rezultat", a spus secretarul de stat.
Astfel, MECTS a hotărât să introducă sistemul informatic de control al absenţelor, pornind de la ideea a unui profesor de informatică dintr-un liceu din Miercurea Ciuc, pilotată deja de doi ani în respectiva unitate de învăţământ.
"Din toamnă vom introduce sistem informatic de controlm al absenţelor, o formulă de pontaj a elevului. Sistemul pe care îl propunem are patru mari calităţi. În primul rând sistemul a fost propus şi gândit de un profesor de informatică de la Colegiul Goga din Miercurea Ciuc. Este un sistem foarte bine gândit de un om din interiorul sistemului şi care a fost deja pilotat timp de doi ani în şcoala respectivă. Sistemul a fost eficient, pentru că a scăzut numărul de absenţe. Al patrulea motiv, este un sistem ieftin pentru că implementarealui în unitatea de învăţământ cu peste 900 de elevi a costat aproximativ 1.500 de lei. Accesul elevului se face printr-o unică zonă, cu cartelă, cititor şi cod de bare. Imediat copilul se înregistrează la tabelul clasei căreia îi aparţine cu menţiunea că a venit la timp sau a întârziat şi cât a întârziat. În cinci minute toate datele sunt transmise directorului şcolii şi diriginţilor. Mai mult, părinţii pot cere să primescă un SMS ca să vadă dacă copilul a ajuns la şcoală", a explicat Oana Badea.
Secretarul de stat a spus că sistemul informatic de control al absenţelor trebuie prevăzut în Regulamentul de Urganizare a Şcolii.
"După ce a fost lansat sistemul în şcoala din Miercurea Ciuc a fost realizat şi un sondaj. Acesta a relevat că elevii din ciclul primar au primit cu entuziasm şi mândrie, cei din gimnaziu cu neutralitate şi conformare, iar liceenii cu reticenţă şi tensiune şi au încercat să se opună. Asta înseamnă că exact aici avem o problemă pe care trebuie să o rezolvăm. Aşa cum s-a spus şi după aflarea rezultatelor la bacalaureat, au fost subiecte care ar fi putut fi rezolvate numai dacă elevii ar fi fost prezenţi la ore", a mai spus secretarul de stat.
Mai mult, în primele două săptămâni de la aplicarea sistemului, la ora opt dimineaţa erau cozi la intrare pentru că toţi elevii au venit la fix şi nu cu zece minute mai devreme cum ar fi fost necesar.
"Un program într-o instituţie este sfânt, dar noi am pierdut aceste valori educative. După două săptămâni s-a fluidizat accesul în şcoală, iar numărul absenţelor a scăzut de la 31.573 la 20.366", a mai spus secretarul de stat.