Ministerul Educaţiei are ca obiectiv major pentru anul şcolar 2011 - 2012, după analiza rezultatelor de la bacalaureat, eliminarea supraevaluării la clasă, astfel încât nivelul de pregătire al elevilor conform programei şcolare să fie identificat de la începutul primului semestru.
"Ne propunem clar ca obiectiv 2011-2012, eliminarea supraevaluării la clasă. Nu putem să ne ascundem după deget şi să nu spunem că elevii primesc note mari în cursul anului şi la examen se află pentru prima dată în faţa unei evaluări standardizate care îi aduce cât mai aproape de adevăr. De aceea, comisiile metodice vor elabora pe şcoală câte un test iniţial, pornind de la programa existentă. Testul iniţial se va aplica pe clase, pentru clasa I, a II-a, a IV-a, pentru română, matematică şi aşa mai departe. Rezultatele vor fi analizate la nivelul şcolii. Adică va fi o medie pe şcoală, iar claselor vor fi încadrate, în funcţie de rezultate, la categoria sub media de şcoală, la nivelul mediei sau peste această medie", a explicat, marţi, pentru MEDIAFAX, secretarul de stat pentru învăţământul preuniversitar Oana Badea.
Aceasta a spus că, prin acest sistem, MECTS nu este interesat de o ierarhie la nivel naţional sau al unui oraş, ci pur şi simplu de stabilirea nivelului de pregătirea al elevilor în contextul şcolii din care face parte.
"După ce am această clasificare voi stabili ce trebuie să facă fiecare dascăl la clasa lui. Cu o clasă pe medie am un anumit parcurs. Dacă ai o clasă sub medie adaptezi ritmul de muncă al profesorului, iar dacă eşti peste medie, este vorba despre performanţă, chiar olimpiadă. Nu mă interesează performanţa de tip olimpiadă la clasa sub medie, spre exemplu. Fişa postului fiecărui cadru didactic va fi determinaă de această structură a clasei lor. Dascălul nu este vinovat pentru că primeşte o clasă sub medie spre exemplu, dar el trebuie să muncească. Performanţa lui poate fi de tip olimpiadă, dar avem peste o sută de olimpici internaţionali şi trei milioane de elevi despre care trebuie să vorbim în alţi termeni. Suntem preocupaţi de progresul şcolarilor pentru clasele sub medie şi la medie, întrucât acolo vorbim de zona mediocrităţii, acolo trebuie să vedem ce se întâmplă cu fiecare copil şi să recunosc şi să răspătesc efortul dascălilor de la acele clase, pentru că vorbim de învăţământ de masă", a susţinut secretarul de stat.
După ce va fi stabilit nivelul fiecărei clase dintr-o şcoală, directorul poate "intra în alertă" când va sesiza note foarte mari la clase sub media pe şcoală.
"Asta înseamă eliminarea supraevalării. La clasa sub medie nu pot să am note de zece. Nu pot să am pentru că reperul esenţial este programa şcolară. Directorul va fi în stare de alertă dacă va sesiza la clasa sub medie note foarte mari sau calificative care nu au voie să fie", a adăugat Oana Badea.
Secretarul de stat a spus că după examenul de bacalaureat şi de titularizare s-au ridicat două întrebări majore: "De ce au fost aceste rezultate?", cu două întrebări subsecvente: "Ce s-a făcut în timpul anului şcolar, de s-a ajuns în stadiul acesta?" şi "Ce vor face autorităţile ca acest lucru să nu se mai întâmple, ce se va face în anul şcolar viitor?".
A doua întrebare frecventă a fost: "Cu cine învaţă copiii noştri?".
Autoritatea trebuie să dea nişte răspunsuri, iar acestea se regăsesc în măsurile luate din anul şcolar 2011-2012, printre care controlul informatic al absenţelor şi eliminarea supraevaluării, a conchis Oana Badea.