Cei mai mulţi dintre românii care cumpără o maşină aleg o versiune echipată cu opţionale care îmbunătăţesc confortul sau aspectul vehiculului, în timp ce clienţii din vestul Europei preferă dotări care ţin de siguranţă şi utilitate, potrivit importatorilor de maşini din România.
Astfel, dacă românii optează pentru echipamente precum climatizare, asistenţă la parcare, faruri cu xenon, scaune încalzite, cotiere şi sisteme audio sofisticate, vest-europenii se orientează mai mult către suplimentarea elementelor de securitate rutieră, precum creşterea numărului de airbag-uri şi sistemele de asistare a şoferului.
De asemenea, comparativ cu România, în ţările vestice se pune mai mult accent pe versiuni de automobile cu emisii de dioxid de carbon reduse şi utilitate sporită.
"Principalele dotari opţionale comandate de clienţii români sunt farurile cu xenon, vopsea metalizată, jante aliaj, volan multifuncţional, scaune încalzite, tapiserie din piele, asistenţă la parcare, instalaţie de sunet cu cititor de MP3, etc. În ţările vestice sunt preferate maşinile cu emisii de noxe reduse, siguranţă şi utilitate sporite", au declarat reprezentanţii importatorului mărcii Audi.
De asemenea, distribuitorul Volkswagen spune că în vestul Europei sunt preferate maşini fără climatizare sau sisteme audio cu display mare, în schimb cea mai mare parte dintre clienţi optează pentru echipamente de navigaţie şi cârlig de remorcare, elemente care nu se regasesc pe lista de priorităţi ale românilor.
Costructorii auto livrează distribuitorilor automobile care în versiunea standard sunt deja echipate cu un anumit grad de dotări, în funcţie de marcă şi model.
Astfel, sumele plătite de români pentru opţionale diferă foarte mult de la marcă, model şi grad de echipare.
Clienţii Honda cheltuiesc în medie pe opţionale 200 de euro, în timp ce cumpărătorii mărcilor Skoda, Alfa Romeo şi Fiat plătesc 900-1.000 de euro.
În cazul mărcilor cu o ofertă mai mare de modele, preţurile la opţionale variază între 500 şi 10.000 euro pentru Volkswagen şi Seat. Costul mediu de echipare suplimentară al mărcii Audi este de 7.500 de euro.
În cazul Alfa Romeo, 10% dintre clienţi cumpără versiuni fără dotări în plus, iar 40-50% aleg variantele full option. Clienţii Fiat preferă aproape în totalitate versiunile standard.
Aproximativ 2% dintre clienţii Audi aleg versiuni fără îmbunătăţiri, iar 20% achiziţionează varinate full option, în timp ce 7% din vânzările Seat reprezintă maşini complet echipate.