Tarom trebuie să ia măsuri strategice pentru scăderea costurilor şi restructurare înainte de privatizare, întrucât este dificil de găsit un investitor într-o perioadă de criză pentru aviaţia europeană, afirmă Ulrich Schulte-Strathaus, secretarul general al Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene.
"Dacă Tarom este privatizată sau nu, nu contează foarte mult. Ceea ce contează cu adevărat este ca managementul companiei să poată lua măsuri strategice. În ceea ce priveşte privatizarea Tarom, părerea mea este că paşii spre privatizare contează. Primul pas este scăderea costurilor companiei, apoi restructurarea sa pentru a te asigura că nivelul costurilor rămâne scăzut şi apoi, ultimul pas, luarea unei măsuri strategice în ceea ce priveşte privatizarea", a declarat agenţiei MEDIAFAX secretarul general al Asociaţiei Companiilor Aeriene Europene (AEA - Association of European Airlines).
El a arătat că industria aviatică din Europa nu a ieşit încă din criza economică, situaţie ce face dificilă identificarea unui cumpărător pentru Tarom.
"Pentru cumpărătorul strategic, este dificil pentru că trebuie să se consolideze mai întâi el, şi asta îngreunează procesul de privatizare. Sunt unii care spun că acum privatizarea Tarom este prematură", a spus Schulte-Strathaus.
Referitor la pierderile Tarom, care anul trecut au ajuns la aproape 80 milioane de euro, reprezentantul AEA a spus că toate companiile europene au avut de suferit de pe urma crizei economice şi a erupţiei vulcanului din Islanda.
"Sunt motive pentru care s-au produs pierderile respective. Toate companiile au avut de suferit, iar rezultatele arată clar că situaţia niciunei companii din Europa nu este foarte bună. Presiunea costurilor este atât de mare încât toate companiile trebuie să-şi eficientizeze programele de reducere a cheltuielilor", a afirmat secretarul AEA.
Dintre toate costurile, cel mai mult au crescut cheltuielile cu carburanţii şi taxele de aeroport.
Totodată, Schulte-Strathaus afirmă că sunt şi argumente pentru ca Tarom să devină o companiei competitivă.
"Principalele avantaje sunt costul scăzut pentru fiecare angajat, în comparaţie cu alţi concurenţi din piaţă, iar produsul este bun şi competitiv, acceptat şi recunoscut de pasagerii străini. În plus, piaţa românească este interesantă, la fel ca şi poziţia geografică a ţării în regiune", a afirmat oficialul AEA.
Guvernul s-a angajat în scrisoarea de intenţie convenită cu FMI să cedeze cel mult 20% din acţiunile Tarom prin listarea la Bursă sau prin vânzarea pachetului unui investitor strategic.
Totodată, Guvernul s-a angajat să selecteze până la finele lunii noiembrie management privat la Tarom.
Numărul pasagerilor transportaţi anul trecut de cmpanie a crescut cu 24% faţă de anul precedent, de la 1,77 milioane de călători la 2,2 milioane de pasageri. Tarom a înregistrat pierderi de 332,48 milioane lei (79,97 milioane euro), în creştere cu 41,6% faţă de anul precedent, când operatorul aerian de stat a raportat un rezultat negativ de 234,69 miloane lei.
Asociaţia Companiilor Aeriene Europene include 36 de companii, printre care şi Tarom, care transportă anual 377 milioane de pasageri şi şase milioane tone de marfă.
Companiile membre deţin 2.800 de avioane şi operează zboruri către 630 de destinaţii din 163 de ţări. Operatorii din AEA au o cifră de afaceri cumulată de 82 miliarde de euro pe an.