Preţurile articolelor vestimentare, electronicelor şi mijloacelor de transport personal, precum automobilele, sunt apropiate în România de media Uniunii Europene, în timp ce românii plătesc mai puţin pe alimente, băuturi, produse din tutun, mese la restaurant sau cazare la hotel.
Indicele preţurilor produselor şi serviciilor de consum, publicat marţi de Eurostat, este de 59% din media UE pentru România, aproape cel mai scăzut din Europa.
Pe componente, preţurile alimentelor şi băuturilor non-alcoolice din România reprezintă 67% din media UE, în timp ce preţurile la băuturi alcoolice şi tutun reprezintă 64%.
România are astfel cele mai ieftine alimente din UE cu excepţia Bulgariei, unde preţurile acestei categorii de produse reprezintă 66% din media europeană. Totodată, România şi Bulgaria împart ultima poziţie în privinţa alcoolului şi tutunului, cu cele mai reduse preţuri din UE.
Situaţia se menţine şi în cazul meselor la restaurant şi cazării la hotel, aceste servicii fiind cele mai ieftine în România şi Bulgaria.
În cazul hainelor, electronicelor şi mijloacelor de transport personal, majoritatea ţărilor din UE sunt aproape de media comunitară. Preţurile articolelor vestimentare din România reprezintă 94% din media UE, în timp ce electronicele şi electrocasnicele pot fi cumpărate la un nivel echivalent cu 96% din media UE. Mijloacele de transport personal, precum automobilele, costă 88% faţă de media UE, nivel ceva mai scăzut datorită vânzărilor consistente din producţia autohtonă.
Numai bulgarii plătesc în medie mai puţin decât românii, indicele Bulgariei fiind de 51% din media UE.
În Polonia şi Lituania, media este de 63%, în Ungaria de 65%, Letonia 69%, Slovacia 71%, Cehia 72%, iar în Estonia 75%.
Cele mai mari preţuri sunt în Danemarca (143% din media UE), urmată de Finlanda (123%), Luxemburg şi Suedia (120% fiecare), Irlanda (118%), Belgia şi Franţa (112%), Austria (107%), Olanda (106%), Germania şi Italia (104%). Preţurile din Marea Britanie se confundă cu media UE.