Ministrul Educaţiei, Daniel Funeriu, a fost criticat, marţi, în plenul Senatului de mai mulţi parlamentari pentru comportamentul său în faţa acestei Camere, dar şi pentru greşelile gramaticale făcute în timpul intervenţiei sale.
Schimbul de replici între unii dintre senatorii din opoziţie şi ministru au avut loc la dezbaterea privind retrimiterea la Comisia pentru învăţământ a unui proiect de lege privind modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011 care prevede, printre altele, ca universităţile private să poată fi înfiinţate şi de persoane fizice.
În timpul dezbaterilor, ministrul Funeriu s-a adresat senatorilor cu apelativul "colegi", a făcut erori gramaticale atunci când a prezentat plenului punctul de vedere al Guvernului privind iniţiativa legislativă şi a aplaudat din banca invitaţilor declaraţiile unui senator PDL.
După acest ultim gest, preşedintele Senatului, Mircea Geoană, l-a atenţionat, fără a folosi microfonul, că nu poate avea un astfel de comportament, Funeriu explicându-i că doar a aplaudat "un coleg".
"Vreau să îi adresez domnului ministru Funeriu apelul meu insistent de a înţelege că în Senat sunteţi invitatul nostru, domnule ministru, că aici nu se aplaudă când o replică dată de un senator sau altul ne convine sau nu ne convine şi că atunci când aveţi în faţa dumneavoastră un plen al Senatului şi o Comisie de educaţie încărcată cu oameni de experienţă să încercaţi să intraţi într-un dialog civilizat şi constructiv cu instituţia noastră", i s-a adresat Geoană lui Daniel Funeriu.
"Am rugămintea insistentă când sunteţi la noi, în Parlament şi în Senat, sunteţi un invitat al Parlamentului şi aveţi obligaţia constituţională să arătaţi deferenţă şi respect", a mai spus preşedintele Senatului.
El a adăugat că, din punctul său de vedere, "a continuat şi continuă să existe un război de comunicare" între instituţia Ministerului Educaţiei şi cea a Senatului României.
De asemenea, Daniel Funeriu a fost criticat de preşedintele Comisiei pentru agricultură, Petre Daea (PSD), pentru faptul că, la începutul discursului său în faţa senatorilor, Funeriu a folosit sintagma "stimaţi colegi", pe care senatorul PSD a calificat-o ca fiind nepotrivită.
Ministrul Educaţiei a fost apostrofat, pe de altă parte, pentru erorile gramaticale pe care le-a făcut în discursul său.
Senatorul Georgică Severin a menţionat că substantivul "cadre" este de genul feminin şi că ministrul a greşit folosind cuvântul "ei" cu referire la acestea.
El a adăugat că forma corectă în limba română este "se vorbeşte", şi nu "se face vorbire", aşa cum a spus, în declaraţia sa, Daniel Funeriu..
În replică, ministrul Educaţiei a explicat că a folosit apelativul "coleg" pentru a mai destinde atmosfera, el subliniind că intervenţia sa a fost mai mult tehnică decât politică.
"Putem să dăm foarte multe lecţii de gramatică, putem să dăm foarte multe lecţii de foarte multe lucruri, dar nu îmi voi permite acest lucru. Îmi voi permite doar să spun că în limba română, în Dicţionarul explicativ al limbii române, cuvântul «coleg» este neutru, nu este defel feminin", a susţinut el.
Afirmaţiile sale au fost, din nou, corectate de senatorul Georgică Severin, acesta atenţionându-l pe demnitar că substantivul "coleg" este de gen masculin - "un coleg, doi colegi".
În partea de dezbateri pe fond a iniţiativei, preşedintele Comisiei pentru muncă a Senatului, Petru Başa, a criticat faptul că această comisie nu a fost desemnată de Biroul permanent să întocmească, împreună cu Comisia pentru pentru învăţământ, raportul de fond pentru iniţiativa legislativă.
Pe de altă parte, el a spus că membrii Comisiei pentru învăţământ au dezbătut această iniţiativă neregulamentar, respectiv înainte de a fi transmisă comisiei în mod oficial de către Biroul permanent al Senatului.
Senatul a respins, însă, solicitarea ca această comisie să fie sesizată în fond cu propunerea legislativă.
Ministrul Daniel Funeriu a arătat că miza acestei modificări este posibilitatea menţinerii funcţiei de conducere a cadrelor didactice universitare după vârsta prevăzută pentru pensionare, de 65 de ani.
"În această propunere legislativă se face vorbire despre modicarea articolului 227", a arătat acesta.
El a spus că Executivul nu susţine propunerea ca persoanele fizice să înfiinţeze universităţi particulare.
"Legea educaţiei naţionale naţionale prevede că în momentul dizolvării universităţilor înfiinţate de fundaţii patrimoniul revine acestora din urmă. În cazul dizolvării acestor fundaţii, patrimoniul acestora revine altor fundaţii cu scop similar sau statului. Dacă persoanele fizice ar fi acceptate ca fondatori de universităţi, acestea ar primi patrimoniul universităţilor, care sunt non-profit, ar putea să revină persoanelor fizice", a explicat el.
"Dacă dorim să facem bani, putem să facem SRL-uri, dar nu universităţi", a arătat ministrul, adăugând că Executivul se pronunţă împotriva adoptării acestei iniţiative legislative.
După mai multe zeci de minute de dezbateri privind oportunitatea adoptării acestei iniţiative legislative şi de schimburi de replici, senatorii au decis retrimiterea la Comisia pentru învăţământ a proiectului de modificare a Legii educaţiei naţionale 1/2011.
Iniţiativă legislativă a fost adoptată tacit de Camera Deputaţilor.