Lipsa timpului liber, teama de a contacta diverse boli şi lipsa unui spaţiu adecvat recoltării de sânge la Centrul de Transfuzii, sunt principalele motive invocate de românii care nu donează sânge, potrivit rezultatelor unui studiu.
Studiul privind atitudinea şi comportamentul românilor faţă de donarea de sânge, comandat de Asociaţia React, a fost prezentat cu ocazia Zilei Mondiale a Donatorului de Sânge, marcată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii în 14 iunie, potrivit unui comunicat.
Conform studiului, 90% dintre respondenţi sunt dispuşi să doneze sânge fără a beneficia de recompense materiale, 93% dintre intervievaţi apreciază că există o criză de sânge în spitalele din România, iar 59% dintre români doresc să se implice voluntar într-o campanie de donare de sânge.
Totodată, 47% dintre respondenţii care au donat sânge au declarat că au făcut-o din convingere, 44% pentru cunoscuţi şi 12% pentru beneficiile acordate donatorilor (bonurile de masă şi reducerea de 50% pentru abonamentul la transportul în comun).
Alţi 72% dintre români consideră că numărul donatorilor de sânge în România este prea mic. Rrezultatele studiului demonstrează că există încă români care îşi motivează absenţa de la donarea de sânge prin lipsa timpului liber – 46%. De asemenea, teama de a contacta diverse boli în timpul donării este un factor care-i determină pe 44% dintre nondonatori să nu meargă la centrele de transfuzii în vederea donării. O pondere semnificativă menţionează şi lipsa unui spaţiu potrivit recoltării de sânge la Centrul de Transfuzii.
Studiul a fost realizat în perioada februarie – martie 2011, de către compania Brennan Research and Consultants, în cadrul programului "O şansă pentru viaţă", pe un eşantion de 698 de persoane (donatori şi non-donatori), cu vârste cuprinse între 18 - 60 de ani, din mediul urban.
Campania de donare de sânge "O şansă pentru viaţă" a fost realizată de Asociaţia React şi Vodafone România în perioada 2008 - 2010.
"Pentru Vodafone România aceste rezultate demonstrează succesul unei campanii pe care am dedicat-o oamenilor şi salvării de vieţi omeneşti. De Ziua Mondială a Donatorului de Sânge dorim să le mulţumim tuturor voluntarilor care au donat sânge în campaniile organizate de Asociaţia React şi Vodafone, pentru a salva peste 120.000 de vieţi. Faptul că 90% dintre români doresc să doneze în continuare fără a beneficia de recompense materiale ne motivează să mergem înainte", a spus Angela Galeta, senior project manager corporate responsibility, Vodafone România, citată în comunicat.
"Ne dorim să oferim tuturor şansa de a dona sânge în condiţii decente, la standarde comparabile cu orice ţară europeană şi să combatem astfel temerile celor care refuză să doneze din motive de siguranţă sau de aspect neprimitor. 30 de spitale şi 8.000 de vieţi depind în fiecare lună de Centrul de Transfuzii şi fiecare pungă de sânge donată înseamnă cel puţin un om care are şansa de a se bucura de o nouă zi", a spus dr. Anca Ştefan, preşedintele Asociaţiei React.
Asociaţia React şi Vodafone România au lansat campania de strângere de fonduri pentru renovarea şi dotarea Centrului de Transfuzii Bucureşti, cel mai mare centru din ţară, pentru care sunt necesari 100.000 de euro. Astfel, în perioada 19 aprilie – 16 iulie, oricine poate dona 2 euro printr-un SMS la numărul 877, în beneficiul Centrului de Transfuzii Sanguine Bucureşti.
De Ziua Mondială a Donatorului de Sânge, Asociaţia React şi Vodafone România, cu sprijinul Institutului Naţional de Hematologie, organizează sesiuni de donare de sânge, la nivel naţional, în Bucureşti, Craiova, Oradea, Iaşi şi Târgu Mureş. În fiecare oraş cei care doresc să doneze sânge o pot face pe 14 iunie, la centrele mobile de recoltare.
Astfel, în Bucureşti, centrul mobil va fi disponibil în Parcul Herăstrău, intrarea Charles de Gaulle, în intervalul orar 9.00-13.00. Centrele mobile mai sunt instalate în Craiova, în Piaţa Prefecturii, între orele 9.00-12.00, în Oradea, în Piaţa mare, între orele 9.00-12.00, în Iaşi, în faţa Policlinicii din oraş, între orele 8.00-12.00 şi în Târgovişte, la Facultatea de Ingineria Mediului şi Biotehnologii, între orele 8.00-12.00.
De asemenea, în Bucureşti, tot pe 14 iunie, este organizată o picatură umană, în Parcul Herăstrău, intrarea Charles de Gaulle.
Programul de donare de sânge "O şansă pentru viaţă" derulat de Asociaţia React şi Vodafone România a fost lansat în mai 2008 pentru o perioadă de doi ani, cu scopul de a informa populaţia privind necesitatea donării de sânge
În cei 2 ani au fost organizate 14 sesiuni de donare de sânge, în urma cărora s-au strâns mai mult de 40.000 de litri de sânge care au salvat mai mult de 120.000 de vieţi omeneşti. În anul 2010, Vodafone Romnia a donat Centrului de Transfuzii Bucureşti o maşină complet echipată, în valoare de 10.000 de euro şi peste 1500 de voluntari Vodafone au participat la sesiunile de donare organizate în sediile companiei. Investiţia totală în programul "O şansă pentru viaţă" este de 130.000 de euro, potrivit sursei citate.