Inspectorul de Stat în Construcţii (ISC) nu va mai încasa de la investitori taxa de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate, care acoperă cheltuielile cu controlul statului în amenajarea teritoriului, urbanism şi autorizarea execuţiei, banii urmând să fie viraţi Ministerului Finanţelor Publice.
Propunerea este inclusă într-un proiect de lege pentru modificarea şi completarea Legii 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, elaborat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului (MDRT).
Cheltuielile se suportă de către investitori, în valoare echivalentă cu o cotă de 0,1% din valoarea lucrărilor autorizate, fiind exceptate cele pentru monumente istorice sau lăcaşe de cult.
"Virarea sumelor stabilite (...) se face în contul organelor fiscale competente din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, iar documentul de atestare a efectuării plăţii, în copie, se anexează la înştiinţarea privind data începerii lucrărilor", se arată în proiectul de lege.
În prezent, sumele sunt livrate în contul inspectoratelor teritoriale în construcţii, judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti.
Întârzierea la plată este penalizată cu 0,15% pe zi de întârziere, fără a se depăşi suma datorată. Cota de 0,1% se aplică şi diferenţelor rezultate din actualizarea valorii lucrărilor autorizate, care se face o dată cu recepţia, la terminarea acestora.
Alte prevederi incluse în proiect vizează clarificarea categoriilor de lucrări de construcţii care pot fi autorizate direct, precum şi a celor care se pot autoriza fără elaborarea în prealabil a unor noi documentaţii de urbanism, dar şi corelarea termenului de emitere a autorizaţiei de construire cu gradul de complexitate a lucrărilor de construcţii, prin reducerea la 15 zile a termenului pentru autorizarea construcţiilor provizorii şi majorarea acestuia la 60 de zile pentru construcţiile care se supun procedurilor specifice de mediu.
Potrivit legislaţiei actuale, autorizaţia de construire se emite pentru executarea lucrărilor de bază şi a celor aferente organizării executării lucrărilor în cel mult 30 de zile de la data depunerii documentaţiei pentru autorizare.
Noua lege obligă investitorul ca, la începerea lucrărilor, să monteze pe amplasamentul investiţiei, la loc vizibil, panoul de identificare a acesteia.
Proiectul impune şi stabilirea caracterului consultativ al avizelor primarilor, în situaţia în care competenţele de autorizare revin preşedinţilor consiliilor judeţene sau primarului general al municipiului Bucureşti, precum şi obligativitatea emiterii acestora într-un anumit termen sub sancţiunea aplicării procedurii aprobării tacite.
Legea instituie obligativitatea obţinerii în prealabil a avizului autorităţii administraţiei publice centrale cu responsabilităţi în domeniul turismului pentru autorizarea executării lucrărilor de construcţii în zonele cu potenţial turistic.
Pe de altă parte, legea introduce unele norme conform cărora pot fi recepţionate şi părţi de construcţii, dacă au fost realizate toate elementele necesare funcţionării acestora în mod independent, cu respectarea prevederilor autorizaţiei.
Proiectul vizează şi clarificarea competenţelor organelor de control ale autorităţilor administraţiei publice locale şi ale ISC, cu privire la constatarea şi sancţionarea contravenţiilor.
O altă prevedere obligă autorităţile administraţiei publice locale de a face publice, pe paginile proprii de internet, hotărârile de aprobare şi documentaţiile de amenajarea teritoriului şi de urbanism, inclusiv regulamentele de urbanism aferente, aprobate conform competenţelor care le revin în temeiul legii privind amenajarea teritoriului si urbanismul.
MDRT precizează că modificărea şi completarea Legii 50/1991 a devenit necesară după intrarea în vigoare a mai multor acte normative care reglementează domeniul amenajării teritoriului şi urbanismului.
Instituţia arată că există "semnale alarmante" privind nerespectarea legislaţiei şi există un "număr considerabil" de construcţii realizate fără autorizaţii.