România are una dintre cele mai mici rate de penetrare a serviciilor bancare prin Internet din ţările Europei Centrale şi de Est, de 4%, comparativ cu 42% în Cehia, 34% în Austria sau 13% în Croaţia, potrivit unui studiu GFK.
Potrivit studiului, doar Bulgaria are un grad de penetrare mai redus decât România, de 2%.
Dintr-o medie de 4,5 activităţi derulate pe Internet, 4,2 sunt pentru informare, comunicare şi amuzament, un număr foarte redus de utilizatori accesând Internetul pentru tranzacţii.
Astfel, dintr-un total de 9,6 milioane de români bancarizaţi, doar 4% îşi verifică contul prin Internet banking şi 3% fac tranzacţii folosind acest serviciu online. Un procent asemănător face plăţi online cu cardul (3%, faţă de 9% în Austria) sau plăţi de pe telefonul mobil (1,6%, faţă de 29% în Austria) şi doar 3% au achiziţionat un serviciu financiar prin intermediul Internetului.
"Deşi penetrarea Internetului în România este una dintre cele mai mici din regiune, există încă suficient de mult loc pentru dezvoltarea serviciilor financiare digitale. Cu atât mai mult cu cât utilizarea telefonului mobil se află în plin avânt – nu numai ca răspândire, ci şi ca intensitate - dar este folosit în principal pentru comunicare şi distracţie", se arată într-un comunicat al institutului de cercetare.
Peste jumătate dintre români folosesc Internetul săptămânal, 80% folosesc telefonul mobil, iar 13% au smart phone. Mai mult, aproape o treime se declară entuziaşti ai noilor tehnologii, iar altă treime, deşi nu este formată din entuziaşti, arată deschidere spre adoptarea acestora.
"În orice domeniu, nivelul scăzut de familiarizare cu tehnologii noi îngreunează adoptarea lor, iar serviciile financiare online nu fac excepţie. Chiar mai mult, în cazul lor temerile care îi împiedică pe consumatori să încerce să facă plăţi sau să cumpere produse financiare online sunt mai mari decât în cazul altor servicii noi, pentru că riscul unor pierderi este perceput mai acut. În plus, mulţi români nu au găsit încă o motivaţie suficient de relevantă care să îi facă să se informeze mai mult şi să facă primul pas", a declarat Anca Zamfirescu, Senior Research Consultant, expert în piaţa financiar - bancară la GfK România.
GfK România, fondată în 1992, este parte integrantă a Grupului GfK. De peste 10 ani, GfK România este institutul numărul 1 de cercetare de piaţă din România. Înfiinţat în 1934 ca primă companie de cercetare de piaţă în Germania, Grupul GfK are azi mai mult de 150 de sucursale în 100 de ţări de pe cinci continente.