Guvernul va decide la jumătatea acestui an, în funcţie de perspectivele de absorbţie, valoarea fondurilor alocate iniţial Programului Sectorial Transport care vor fi transferate către alte programe, potrivit lui Cătălin Vătafu, consilier al premierului Emil Boc.
"Dacă la jumătatea acestui an situaţia absorbţiei şi perspectivele nu ne dau speranţe că pe anumite programe putem să creştem spectaculos nivelul absorbţiei va fi vorba despre o decizie politică şi guvernul va aproba mutarea fondurilor de pe o anumită zonă pe alta", a declarat joi Vătafu, şef al Autorităţii de Coordonare a Instrumentelor Structurale (ACIS) şi consilier al premierului, după seminarul "Poate face banca mai mult în accesarea fondurilor europene?", organizat de Unicredit Ţiriac Bank şi Structural Consulting Group.
Afirmaţia acestuia a venit în replică la întrebările jurnaliştilor privind cât de fezabil este obiectivul României de a absorbi 90% din fondurile structurale, în condiţiile în care cel mai mare program, alocat transporturilor, are un grad de absorbţie puţin peste 1%.
"N-aş vrea să pronunţ un program sau altul, dar presupunerea pe care o faceţi poate avea o bază în realitate, în măsura în care programul respectiv nu are un grad de absorbţie satisfăcător şi nici perspective", a spus Vătafu, întrebat dacă transferul de fonduri se va face de la transporturi către Programul de Creşterea Competitivităţii Economice pentru proiectele de infrastructură rurală.
Consilierul primului ministru a recunoscut că proiectele mari de infrastructură din transporturi au un ciclu de execuţie îndelungat, ceea ce face improbabilă finalizarea multora dintre acestea până la sfârşitul anului 2015.
Vătafu a precizat şi că alocarea de la un program sectorial la altul va fi destul de greoaie, întrucât procedurile birocratice sunt mult mai numeroase decât în cazul realocării în cazul aceluiaşi program sectorial.
Pe de altă parte, Vătafu este optimist în ceea ce priveşte plăţile interne din acest an din fonduri structurale, pe care le estimează la trei miliarde euro, comparativ cu 1,7 miliarde euro totalul plăţilor din perioada 2007-2010.
În acest scenariu, gradul de absorbţie ar urca la finele acestui an la aproximativ 25% din totalul de 19,7 miliarde euro alocate celor şapte Programe Operaţionale Sectoriale (POS) şi cooperării europene. Din această sumă, fondurile alocate transporturilor reprezintă în jur de 24%.
Unul dintre proiectele din domeniul transporturilor finanţat parţial cu fonduri UE este cel al construcţiei tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia. Iniţial, lucrările au fost acordate companiei franceze Colas, însă Ministerul Transporturilor a reziliat contractul şi caută alt constructor.
Anul trecut, premierul Emil Boc a afirmat că în 2011 vor fi relocate fonduri între diverse axe ale programelor europene şi orientate către domenii în care nivelul de utilizare este mai ridicat.
Boc a declarat în urmă cu două săptămâni că apreciază eforturile Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii pentru atragerea de bani de la UE şi că instituţia "a repus România pe roate" în ceea ce priveşte absorbţia fondurilor europene.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat în martie că vrea să crească rata de absorbţie a fondurilor europene cu 16 puncte procentuale, de la 4% la 20% la finele acestui an.