Numărul angajaţilor în învăţământ este de 386.657, în scădere faţă de anul precedent cu 2,3%, în schimb ponderea personalului didactic a fost în continuă creştere în anul şcolar precedent, depăşind 95%, potrivit unui raport al MECTS privind starea învăţământului.
Situaţia efectivelor de personal din sistemul de învăţământ românesc (2009-2010) arată că la nivelul fiecărei categorii de personal din sistemul de educaţie se înregistrează scăderi ale efectivelor de angajaţi, personalul administrativ şi cel didactic auxiliar înregistrând cea mai mare scădere.
În anul şcolar 2009-2010, în învăţământ au fost 386.657 de angajaţi, din care 268.679 sunt personal didactic.
Cele mai importante scăderi s-au înregistrat în învăţământul primar, în cel gimnazial şi în cel profesional. Măsurile recente privind reducerile de posturi din învăţământ, ce vor fi reflectate în situaţiile statistice pentru anul şcolar 2010/2011, vor accentua această tendinţă.
Astfel, faţă de anul şcolar anterior, per total, personalul didactic a scăzut cu aproximativ 2,5 puncte procentuale, arată MECTS.
În schimb, ponderea personalului didactic a rămas relativ constantă, reprezentând aproximativ 70% din totalul angajaţilor din învăţământ (0,1 puncte procentuale mai puţin în comparaţie cu anul precedent).
Numărul cadrelor didactice este în scădere în ambele medii de rezidenţă, comparativ cu anul şcolar precedent.
În învăţământul preşcolar, numărul cadrelor didactice a crescut uşor în mediul urban şi a scăzut în mediul rural. Astfel, în învăţământul primar şi gimnazial se înregistrează reduceri în ambele medii de rezidenţă. În învăţământul profesional/SAM se înregistrează scăderi semnificative în ambele medii de rezidenţă - situaţie determinată în principal de procesul de reorganizare a acestei forme de învăţământ. La nivelul liceului a crescut numărul cadrelor didactice din mediul rural, concomitent cu scăderea numărului cadrelor didactice din mediul urban. Această situaţie este influenţată, de asemenea, de procesul de reorganizare a învăţământului profesional şi tehnic.
La nivelul învăţământului preşcolar, ponderea personalului didactic calificat continuă tendinţa ascendentă din anul şcolar precedent, ajungând la 95,4%. Cu toate acestea, învăţământul preşcolar continuă să aibă ponderea cea mai ridicată de personal didactic necalificat, în special în mediul rural.
Ponderea cadrelor didactice calificate a înregistrat o evoluţie ascendentă la nivelurile învăţământului primar şi gimnazial, (98,5%, în primar şi 97,1% în gimnaziu), în comparaţie cu anul şcolar precedent. Creşterea este mai accentuată în mediul rural - o consecinţă a programelor derulate la nivel naţional care au avut ca grup ţintă şcolile de la sate. Este de aşteptat ca anumite programe specifice de calificare pentru personalul din zonele rurale, derulate din Fonduri Structurale, să conducă la diminuarea progresivă a ecartului dintre mediul urban şi rural.
Acelaţi document al MECTS arată că sistemele de educaţie din ţările Uniunii Europene păstrează tendinţe relativ constante în ceea ce priveşte efectivele de personal didactic. Astfel, în 2008, Suedia, Austria, Germania, Belgia au înregistrat creşteri ale acestor efective, în timp ce Slovacia, Ungaria, Letonia, Bulgaria a înregistrat o tendinţă descendentă.
România se înscrie în categoria ţărilor în care efectivele de cadre didactice sunt în scădere, fenomen însă mai puţin accentuat fată de alte ţări din Europa Centrală şi de Est, cum ar fi, spre exemplu Slovacia