SUA au o legislaţie privind comportamentul etic al prescrierii de medicamente, iar aceasta face răspunzătoare compania, nu medicii, întrucât atâta timp cât medicul prescrie un medicament necesar pentru un pacient el are acest drept, în timp ce în România lipseşte un astfel de document, arată CMR.
Declaraţia Colegiului Medicilor din România vine ca reacţie la un document al Securities and Exchange Commission din SUA, potrivit căruia Johnson& Johnson (J&J) a obţinut un profit de 3,5 milioane de dolari în perioada 2000-2007 din produsele vândute de medicii români mituiţi în acest scop de grupul american de articole farmaceutice şi de larg consum.
"SUA au o legislaţie privind comportamentul etic al prescrierii de medicamente. Potrivit legislaţiei americane, răspunzatoare este compania şi nu medicii, anchetele care se fac nu implică medicii. Atât timp cât medicul prescrie un medicament necesar pentru un pacient el are acest drept. În România nu există legislaţie în acest sens", a declarat, luni, pentru MEDIAFAX, preşedintele CMR, profesor dr. Vasile Astărăstoae.
În opinia preşedintelui CMR, transparenţa poate împiedica comportamentul neetic.
"CMR a promovat această politică de transparenţă în privinţa sponsorizărilor primite de entităţile medicale şi de doctori, a organizat workshop-uri de acest gen şi insistă pe această linie", mai spune profesorul Astărăstoae.
Într-o plângere depusă la o instanţă americană, Securities and Exchange Commission (SEC), comisia de reglementare a valorilor mobiliare din SUA, arată că angajaţi ai unei subsidiare româneşti au mituit medicii români salariaţi în sistemul de stat şi farmacişti pentru a prescrie produsele farmaceutice pe care compania le promova activ.
"Angajaţii au lucrat cu distribuitorii locali ai diviziei pentru a furniza lichidităţi doctorilor care prescriau pacienţilor medicamente ale J&J. Divizia asigura, de asemenea, excursii anumitor doctori care au acceptat să prescrie medicamentele J&J", se arată în document.
Plângerea menţionează că distribuitorii locali au obţinut banii necesari plăţilor prin primirea de discount-uri la fiecare factură sau de produse gratuite pe care le puteau vinde. Distribuitorii colaborau apoi cu doctorii pentru a fi plătiţi pentru medicamentele prescrise prin intermediul programul guvernamental de asigurări.
Politica de a asigura excursii a apărut în 2007, după ce un audit intern al J&J a început să investigheze plângeri privind mituirea unor doctori. Excursiile plătite vizau congrese ale medicilor.
În unele cazuri, doctorii plecau în călătorii cu întreaga familie, iar grupul asigura şi "banii de cheltuială" necesari. Excursiile vizau congrese ale medicilor.
J&J a acceptat să plătească o amendă de 70 de milioane de dolari autorităţilor americane pentru a pune capăt acuzaţiilor de corupţie privind mituirea unor medici din Grecia, Polonia şi România şi plata de comisioane ascunse în Irak pentru obţinerea unor contracte ilegale.