Tramvaiul care a deraiat, luni, la Iaşi, şi a lovit şase maşini, provocând moartea unei persoane şi rănirea gravă a altor cinci, ar fi rămas fără frâne, la momentul accidentului, din cauza unei căderi de tensiune la reţeaua electrică, afirmă surse judiciare.
Potrivit surselor citate, tramvaiul ar fi rămas fără frâne ca urmare a unei căderi de tensiune, iar acumulatorii mijlocului de transport nu au putut asigura tensiunea de frânare în condiţiile în care ar fi fost uzaţi.
Sistemul de frânare al tramvaiului care a deraiat, luni, la Iaşi, şi a lovit şase maşini funcţionează, acest lucru fiind demonstrat în timpul expertizei tehnice făcute în depoul regiei, a declarat, marţi dimineaţă, pentru corespondentul MEDIAFAX purtătorul de cuvânt al regiei de transport Adrian Mihai.
Purtătorul de cuvânt al RATP Iaşi, Adrian Mihai, a precizat că membrii comisiei de expertiză, formată din reprezentanţi ai primăriei, ai regiei locale de transport, ai ITM, ARR, ai Poliţiei şi Parchetului au mers marţi dimineaţă la depoul unde se află garat tramvaiul implicat în accident, fiind făcute verificări asupra sistemului de frânare al mijlocului de transport.
"S-a făcut prima probă tehnică la acest tramvai. Mijlocul de transport a stat în depou sigilat toată noaptea, iar dimineaţă, în prezenţa membrilor comisiei, a fost scos din depou. Vagonul a fost scos din hală, iar după câteva zeci de metri a frânat. S-a observat că sistemul de frânare funcţionează. Tramvaiul s-a oprit imediat”, a precizat Adrian Mihai.
El a spus că este prematur să se spună că a fost vorba în mod cert despre o eroare a vatmanului, adăugând că doar ancheta va putea stabili acest lucru.
"Acesta e un element important în cadrul anchetei. Faptul că a frânat arată că sistemul funcţionează. Rămâne de stabilit dacă sistemul de frânare a funcţionat şi ieri (luni - n.r.), când s-a produs nefericitul accident”, a afirmat Adrian Mihai.
La rândul său, prim-procurorul Parchetului Tribunalului Iaşi Cornelia Prisăcaru declara, marţi dimineaţă, că în cazul accidentului sunt luate în calcul două variante: o culpă exclusivă a vatmanului şi o defecţiune de moment apărută la sistemul de frânare.
"Se fac cercetări pentru a se stabili dacă a fost o culpă exclusivă a vatmanului sau dacă a fost vorba despre o defecţiune de moment la sistemul de frânare”, a declarat Cornelia Prisăcaru.
Accidentul s-a petrecut luni după-amiază, în jurul orei 14.00, în zona "Fundaţie", o zonă intens circulată din municipiul Iaşi, după ce mijlocul de transport a intrat într-o coloană de maşini care erau oprite, pe linia de tramvai, la semafor.
Astfel, tramvaiul, care era plin cu pasageri şi care cobora Copoul, a intrat în două maşini care aşteptau la semafor şi a acroşat alte trei autoturisme aflate pe banda de lângă trotuar, după care s-a oprit într-un autobuz care staţiona şi el la semafor.
În urma accidentului, o persoană a murit, rămânând prinsă într-o maşină, sub tramvai.
De asemenea, cinci persoane au fost rănite, patru dintre acestea fiind internate la Spitalul "Sfântul Spiridon", iar un bărbat care a suferit un traumatism cranian este internat la Spitalul de Neurochirurgie.
Pe numele vatmanului Cristi Diaconu, în vârstă de 35 de ani, a fost întocmit dosar penal pentru ucidere din culpă.
Cristian Diaconu a fost angajat la RATP în anul 1997, iniţial ca muncitor necalificat, apoi ca vatman.
Potrivit conducerii regiei locale de transport, Diaconu a fost implicat în şase incidente rutiere minore, în anii 2002, 2003, 2005, 2008, 2009 şi 2010.
"Au fost coliziuni uşoare. Ultimul incident s-a petrecut în august 2010, când tramvaiul său a intrat în coliziune uşoară cu un autoturism oprit în apropierea liniei de tramvai. Vatmanul are avizul medical, iar avizul psihologic l-a luat în luna februarie a acestui an”, a spus purtătorul de cuvânt al regiei ieşene.
Tramvaiul implicat în accident este acelaşi mijloc de transport care în luna ianuarie a acestui an a luat foc în Zona Industrială a oraşului, fără ca atunci să fie înregistrate victime.
Tramvaiul este fabricat în anul 1973 şi face parte dintr-un lot de tramvaie donat de Guvernul Elveţiei.
Luni seară, conducerea Primăriei Iaşi a decis ca şi celelalte 13 tramvaie din acest lot să fie retrase din circulaţie, urmând să fie supuse unei revizii amănunţite.
Regia locală de transport Iaşi deţine în total 150 de tramvaie, toate fiind aduse din Germania şi Elveţia, între anii 1997 şi 2010, cel mai vechi fiind fabricat în 1959, iar cel mai nou în anul 1982.
Tramvaiele au fost aduse la Iaşi, începând cu anul 1997, din oraşele germane Stuttgart, Halle, Darmstadt şi Augsburg, dar şi din Elveţia, în cadrul programului „Donaţie de tramvaie” derulat de către Guvernul Confederaţiei Elveţiene prin Secretariatul de Stat pentru Relaţii Economice (SECO), în parteneriat cu municipalitatea ieşeană.
Primăria municipiului Iaşi a încheiat un acord cu Guvernul Elveţiei, prin care acesta din urmă a făcut o donaţie de 14 tramvaie şi piese de schimb în valoare de 1,78 milioane de franci elveţieni. Acordul de asociere a fost prelungit până la 31 decembrie 2010, când la Iaşi au fost aduse ultimele zece tramvaie BE 8/8, fabricate în 1973.