Liderul Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulian Măntescu, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX că este corectă cererea ministrului Transporturilor ca liderii sindicali să nu aibă afaceri cu societăţile feroviare, dar nici conducerea MTI sau a companiilor nu ar trebui să aibă astfel de afaceri.
Iulian Măntescu a spus că el nu a avut astfel de afaceri cu companiile CFR şi nici nu cunoaşte vreun lider care să fi avut, dar este posibil ca ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, să ştie mai multe amănunte în acest sens.
"Este corectă cererea ministrului, dar, din punctul meu de vedere, ar trebui să nu facă afaceri cu societăţile feroviare nici liderii sindicali şi nici ei, respectiv conducerea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) sau a companiilor CFR. Eu nu am făcut afaceri şi nici nu ştiu pe nimeni dintre liderii sindicali care să fi avut. Posibil ca ministrul Anca Boagiu să ştie mai multe", a mai spus Măntescu.
Şi liderul Federaţiei Mişcare-Comercial, Gheorghe Frăţică, a declarat, marţi, pentru MEDIAFAX, că nu are afaceri cu companiile CFR şi nu ştie niciun sindicalist care să deruleze afaceri cu societăţile feroviare, precizând că, probabil, ministrul Transporturilor are informaţii despre anumiţi lideri.
"Eu nu am făcut afaceri cu niciuna din companiile feroviare şi nici nu cunosc alţi lideri care să fi avut, dar probabil că există. Dacă doamna ministru a cerut acest lucru, poate ea ştie anumiţi lideri", a precizat Frăţică.
Preşedintele Federaţiei Mişcare Comercial a spus că a primit invitaţie pentru începerea negocierilor privind noile contracte colective de muncă, miercuri, la ora 12.00, precizând că speră ca lucrurile să se defăşoare în avantajul angajaţilor.
Ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a cerut directorilor CFR, CFR Călători şi CFR Marfă să lanseze în cel mai scurt timp negocierile privind contractele colective de muncă şi a anunţat că acestea vor fi semnate doar dacă liderii sindicali vor demonstra că nu au afaceri cu societăţile feroviare.
"Procesul de degradare continuă a sistemului feroviar românesc din ultimii zece ani i-a avut ca actori de prim-plan şi pe liderii de sindicate, care ori au tăcut complice la acţiunile de devalizare a căii ferate, ori chiar au participat activ la asemenea acţiuni. De aceea, vom condiţiona semnarea acestor contracte de asumarea responsabilităţii din partea tuturor părţilor pentru un grad de integritate morală fără de care planurile de restructurare şi eficientizare a companiilor ar fi mai greu de pus în aplicare", a declarat Boagiu într-un comunicat.
Ea a precizat că pentru semnarea noilor contracte colective de muncă trebuie avute în vedere angajamentele Guvernului cu privire la reducerea pierderilor şi datoriilor acestor companii în urma aplicării unor planuri de restructurare.
"Vreau să ne asigurăm că relansarea acestor companii este ireversibilă şi că cei care au generat colapsul de la calea ferată nu vor mai avea pârghii de influenţă de acum înainte. Dacă aceşti lideri sindicali sunt dovediţi că derulează afaceri cu companiile feroviare, nu le vom mai recunoaşte statutul de reprezentanţi ai intereselor salariaţilor", a afirmat ministrul.
În 16 martie feroviarii s-au aflat pentru două ore în grevă de avertisment, după ce sindicatele nu s-au înţeles cu reprezentanţii companiilor feroviare în ceea ce priveşte noile contracte colective de muncă, şi au ameninţat cu greva generală pe termen nelimitat. Contractele colective de muncă au expirat la 31 ianuarie.
Feroviarii au renunţat marţi la greva generală programată pentru miercuri, după aprobarea bugetelor celor trei companii, CFR Călători, CFR Marfă şi CFR SA, urmând să înceapă negocierile pentru noul contract colectiv de muncă.