CFR SA ar trebui să investească în infrastructura feroviară 3,46 miliarde lei, necesar acoperit în proporţie de 3,4% de alocaţia bugetară din acest an, pentru reparaţii, întreţinere, eliminarea restricţiilor de viteză şi a punctelor periculoase pentru a asigura viteza standard europeană de 160 km/h.
CFR SA ar avea nevoie de 1,06 miliarde de lei pentru reparearea şi întreţinerea liniilor şi instalaţiilor, astfel încât să le menţină la nivelul actual, de 875,68 milioane de lei pentru a ridica restricţiile de viteză şi elimina punctele periculoase existente, prin lucrări la linii, tunele şi instalaţii, şi de 1,52 miliarde de lei pentru creşterea vitezei de circulaţie la standardul european, se arată într-un proiect de hotărâre de guvern privind aprobarea actului adiţional pe anul 2011 la contractul de activitate a CFR SA pentru perioada 2008-2011, elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI).
Sumele sunt în scădere faţă de cele estimate în anii trecuţi, respectiv cu 5% faţă de anul trecut (3,6 miliarde lei) şi cu 13,5% faţă de 2009 (3,93 miliarde lei).
În schimb cheltuielile totale pentru acest an ar urma să crească cu 57% faţă de anul trecut, la 1,95 miliarde lei, din care de la bugetul de stat vor fi asiguraţi 1,87 miliarde lei.
Tot de la bugetul de stat compania va primi 118,56 milioane lei pentru reparaţii capitale şi întreţinere. Astfel, ar urma sa fie reparate, printre altele, liniile pe o distanţă de 133 de kilometri, două poduri, patru tuneluri, să fie revopsite podurile.
Necesarul de fonduri pentru reparaţii este de 871,31 milioane lei în acest an, fără TVA, care să acopere modernizarea a 268 de kilometri de şină, a 28 de poduri, 10 tunele, a patru puncte de trecerea a frontierei, instalaţiile şi altele.
Proiectul precizează că CFR SA poate reduce anumite tarife cu scopul "atragerii de trafic feroviar de tranzit şi al administrãrii infrastructurii feroviare pe principii comerciale".
Contactaţi de MEDIAFAX, reprezentanţii companiei au precizat că reducerea poate fi de cel mult o treime din valoarea tarifului de utilizare a infrastructurii feroviare pentru traficul de tranzit (trenurile care circulă din frontieră în frontieră, fără să efectueze operaţiuni comerciale pe teritorilul reţelei feroviare româneşti - n.r.).
România a primeşte de la UE prin programul ISPA 640,83 milioane lei pentru lucrări de modernizare a reţelei feroviare, care includ liniile Bucureşti-Constanţa, Câmpina-Predeal şi infrastructura de acces la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin.
Programele din fondul de coeziune de la UE au o valoare totală de 161,31 milioane lei şi vizează modernizarea liniilor Frontieră-Curtici-Simeria, Simeria-Coşlariu-Sighişoara şi a podurilor de la Cernavodă şi Feteşti.
Totodată, CFR SA estimează că va cheltui 83,17 milioane lei din Fondul de Dezvoltare Regională pentru modernizarea a 20 de gări, a 112 treceri la nivel şi a unor poduri, tunele şi instalaţii.
Proiectul stabileşte şi tarifele de utilizare a infrastructurii feroviare, care rămân neschimbate faţă de anul trecut, când a fost modificată formula de calcul al tarifului.