Furnizorii de servicii de Internet, telefonie fixă şi mobilă reprezintă entităţile în care românii au cel mai ridicat nivel de încredere în privinţa gestionării datelor personale în siguranţă, la polul opus plasându-se autorităţile şi comunităţile online, potrivit unui studiu Nokia Siemens Networks.
"Nivelul ridicat de încredere pe care oamenii îl au în operatorii telecom este o oportunitate esenţială pentru ca aceştia să le ofere servicii mai ţintite şi mai relevante, contribuind astfel la dezvoltarea afacerii. Datorită tehnologiilor pentru protecţia datelor personale, clienţii vor putea să navigheze pe Internet în mai mare siguranţă, vor putea să îşi gestioneze propriile date şi vor beneficia de un control mai mare în ceea ce priveşte tranzacţiile financiare", a declarat şeful Nokia Siemens Networks România, Dragoş Chivu, într-o conferinţă de presă.
Sondajul privind protecţia datelor personale face parte din studiul privind comportamentul consumatorilor (Consumer Behavior Study - CBS) derulat de Nokia Siemens Networks (NSN) în 18 ţări, printre care Franţa, Germania, România, Spania şi Marea Britanie, în perioada octombrie-decembrie 2010.
La sondaj au participat circa 5.000 de persoane - utilizatori de servicii de telefonie mobilă, din care 1.041 din România, cu vârsta cuprinsă între 14 şi 64 de ani.
Rezultatele studiului arată o creştere semnificativă a conştientizării cu privire la utilizarea corectă dar şi greşită a datelor personale de către terţi, în comparaţie cu anul 2009. De asemenea, studiul a evidenţiat faptul că datele personale ale utilizatorilor de telefonie mobilă şi Internet, care includ nume, fotografii şi ocupaţia, sunt din ce în ce mai mult privite ca având un grad ridicat de sensibilitate şi necesitând o protecţie mai mare.
În ceea ce priveşte atitudinea generală faţă de securitatea datelor personale, majoritatea respondenţilor au fost de acord că protecţia datelor personale este un subiect important (88%), considerând în acelaşi timp că nu au control asupra datelor personale (70%).
"Drept urmare, 6 din 10 respondenţi declară că îşi aleg destinatarii datelor personale cu foarte mare grijă", a spus Chivu.
În ceea ce priveşte tipul de date pe care respondenţii sunt dispuşi să le divulge, românii par îngrijoraţi de partajarea datelor cardurilor de credit, 86% dintre respondenţi considerând procesul de stocare şi procesare a datelor fiind riscant şi foarte riscant.
Deşi ridicat, procentul este oricum mai mic decât media europeană, unde 92% dintre respondenţi sunt precauţi atunci când partajează informaţii financiare.
Pe de altă parte, românii sunt dispuşi să divulge informaţii în schimbul unor servicii personalizate, 65% dintre respondenţi fiind de acord cu acest lucru, spre deosebire de un procent mediu mai mic (46%) la nivel european.
La nivel european, consumatorii au cel mai ridicat nivel de încredere în bănci şi consideră că numerele cardurilor de credit sunt cele mai importante date.
Mai mult ca oricând, utilizatorii europeni îşi încredinţează preferenţial datele personale unor companii cu care au deja o relaţie (57% media, 61% în Spania, 69% în România).
NSN, companie mixtă a grupului finlandez Nokia cu germanii de la Siemens, are 64.000 de angajaţi la nivel internaţional şi este prezentă în 150 de state.
Compania este unul dintre cei mai importanţi furnizori de echipamente şi servicii în domeniul telecomunicaţiilor.
Portofoliul NSN include soluţii destinate protecţiei datelor personale, una dintre acestea permiţând operatorilor telecom să acţioneze ca brokeri de identitate pentru clienţi, protejând datele personale ale utilizatorilor pe de o parte şi făcând posibilă furnizarea unor servicii mai relevante şi mai personalizate, pe de altă parte.
În România, la nivelul anului 2009, afacerile NSN s-au ridicat la 23,4 milioane lei, de la 49,3 milioane de lei în urmă cu un an, conform datelor de la Registrul Comerţului.