Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, joi, că au fost introduse noutăţi în Programul "Rabla", însă doar în ceea ce priveşte supravegherea şi controlul unităţilor REMAT, intenţia fiind ca acestea "să nu profite de neştiinţa unora" şi să plătească sume extrem de mici pentru maşinile casate.
Ministrul Mediului, Laszlo Borbely, a declarat, într-o conferinţă de presă, la Sibiu, că Programul "Rabla" pentru 2011 a început deja, fiind anunţate licitaţiile pentru unităţile REMAT şi producătorii de maşini care doresc să fie partenerii statului în acest an şi susţine că există doar câteva modificări "minore" ale programului, dar care nu afectează publicul larg, transmite corespondentul MEDIAFAX.
"Vreau să vă anunţ, în premieră, că ieri (miercuri - n.r.), în şedinţa de Guvern, s-a adoptat bugetul Fondului de Mediu, care înseamnă că programul «Rabla» a demarat de fapt. Am anunţat licitaţile pentru REMAT-uri şi producători care vor fi partenerii noştri pe acest an. Programul este neschimbat, am făcut modificări minore în ceea ce priveşte un control mai strict a ceea ce înseamnă REMAT, câţi bani se dau pe maşini, dar şi ce date se comunică. Am luat această decizie în urma unor sesizări ale Curţii de Conturi", a spus Borbely.
Potrivit acestuia, în anii anteriori, s-au primit sesizări că se plătesc sume extrem de mici pentru maşinile casate sau că există probleme în ceea ce priveşte anunţarea şi gestionarea datelor privind seriile motoarelor de la aceste maşini.
"La REMAT-uri am primit sesizări că plătesc un leu sau doi lei, ceva de genul acesta. În acest sens am introdus în ghid această obligaţie să nu profite de neştiinţa unora şi am sesizat şi cetăţenii. Au mai fost probleme în legătură cu casarea maşinilor, cu numerele de pe motoare şi am introdus unele prevederi suplimentare pentru a putea verifica aceste aspecte", a spus Borbely.
Potrivit acestuia, Programul "Rabla" va fi operaţional din 20 martie.
Borbely a apreciat că, în anul 2010, prin acest program s-au cumpărat peste 60 la sută dintre maşinile noi achiziţionate în România, fiind un "an de excepţie", cu 190.000 de maşini casate şi 63.000 de maşini noi care au fost cumpărate.
"Practic, Programul «Rabla» a salvat şi producătorii de maşini noi şi vânzările în România anul trecut", a spus Borbely.
Întrebat la ce se aşteaptă în acest an în privinţa vânzării de maşini noi, Ministrul Mediului a spus că, probabil, nu se vor vinde tot atâtea ca anul trecut.
"Depinde de cetăţeni, deşi, în momentul de faţă, după datele pe care le deţinem sunt peste 300.000 de maşini mai vechi de 10 ani în România. Statistica ne arată că, din maşinile casate anul trecut, grosul a fost de maşini de peste 20 de ani. Între 10 şi 15 ani au fost maşini mai puţine. Probabil că anul acesta nu va fi chiar la nivelul anului trecut, dar asta depinde de cetăţeni. Ei trebuie să decidă în cazul în care au o maşină mai veche, dacă vor să o caseze sau nu", a mai spus Borbely.
El a afirmat că nu s-a luat în calcul vreo modificare a taxei de primă înmatriculare şi că fiecare stat are propria politică de a reduce poluarea.
"Nu ne putem permite să dăm 700 de milioane de lei, cum am dat anul trecut, pentru casarea de maşini vechi şi să se aducă altele. Anul trecut s-au adus 130.000 de maşini mai vechi de 10 ani, din 210.000 de maşini aduse second hand. Toată lumea are posibilitatea să cumpere o maşină de patru - cinci ani la 7 - 8.000 de euro, fără să trebuiască să plătească taxa de înmatriculare. Este înmatriculată în România. Nu trebuie să meargă în străinătate să aducă o maşină mai veche de 10 ani şi să o înmatriculeze. Dar nu pot permite eu, statul român, să nu taxez maşinile care poluează", a spus Borbely.
Întrebat dacă nu este îngrijorat de numărut tot mai mare de maşini înmatriculate în Bulgaria, Borbely a spus că numărul nu este atât de mare cum se crede.
"Slavă domnului, avem UE în care circulaţia persoanelor, inclusiv a maşinilor, este liberă. Cine vrea să înmatriculeze o maşină în Anglia, Spania şi să circule în România, 10 ani poate, nu este nicio problemă. Din datele pe care le avem nu au fost aşa multe maşini înmatriculate în Bulgaria, dar nu este niciun fel de problemă. Fiecare stat are politica lui proprie în ceea ce priveşte taxarea acestor maşini. Esenţial este că poluatorul trebuie să plătească, trebuie să scapi cât este posibil de maşinile vechi", a spus Borbely.
El a precizat că Ungaria, care nu are în vigoare un program similar celui derulat în România pentru înnoirea parcului auto, intenţionează să introducă un astfel de program, "după succesul pe care l-a avut în România".