Inspectoratul General al Poliţiei Române (IGPR) a lansat, marţi, campania ''Tu cui dai accept?'' şi spoturile TV ale acesteia, pentru prevenirea pornografiei infantile, materialele fiind prezentate cu ocazia Zilei Siguranţei pe Internet.
Campania face parte dintr-un proiect iniţiat în 2008 de Poliţia Română, în parteneriat cu Poliţia Norvegiană şi finanţat prin Mecanismul Economic European - Dezvoltarea capacităţii de prevenire şi investigare a cazurilor de pornografie infantilă pe internet în România, potrivit şefului Institutului de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii din IGPR, Constantin Stroescu.
Scopul campaniei este creşterea gradului de informare a unor grupuri ţintă (copii, părinţi, profesori) cu privire la riscurile ce pot apărea pe internet şi modalităţile de prevenire a acestora.
''În România, pornografia infantilă pe internet nu reprezintă un fenomen, însă câteva date ale unei cercetări realizate de către Institutul de Cercetare şi Prevenire a Criminalităţii, ca o primă etapă a componentei de prevenire a proiectului menţionat, pe un segment care a inclus copii din clasele V-VIII, evidenţiază că 70 la sută dintre elevii de gimnaziu accesează internetul cel puţin o dată pe zi, iar 86 la sută dintre elevii care accesează Internetul frecventează site-uri de socializare. De asemenea, 70 la sută dintre elevii de gimnaziu au întâlnit întâmplător pe internet mesaje indecente sau pornografice, iar 25 la sută dintre elevii de gimnaziu au oferit pe internet informaţii personale despre ei şi familiile lor, inclusiv fotografii'', a spus Stroescu.
El a subliniat necesitatea cunoaşterii elementelor ce constituie infracţiunea de pornografie, enumerând producerea în vederea răspândirii, oferirea sau punerea la dispoziţie, răspândirea sau transmiterea, procurarea pentru sine sau pentru altul de materiale pornografice cu minori prin sisteme informatice, ori deţinerea, fără drept, de materiale pornografice cu minori într-un sistem informatic sau un mijloc de stocare a datelor informatice.
De asemenea, Virgil Spiridon, coordonatorul Serviciului de Combatere a Criminalităţii Informatice (IGPR), prezent la lansarea campaniei, a amintit că pornografia nu reprezintă o problemă majoră în România, dar reprezintă o prioritate pentru autorităţi.
La rândul său, coordonatorul campaniei, comisarul Marius Tache, a spus că acţiunea de informare se va desfăşura în perioada februarie-iunie 2011, urmând să fie difuzate spoturi tv şi radio. Ulterior, reprezentanţii campaniei vor merge în aproximativ 50 de şcoli din ţară, la clasele de gimnaziu, pentru a discuta cu elevii şi profesorii.
Spoturile din campania ''Tu cui dai accept?'' vor fi difuzate pe TVR şi alte posturi de televiziune, între care şi cele muzicale, a precizat Marius Tache.
''În mod evident, internetul a devenit un mediu aproape familiar pentru majoritatea celor tineri. Prin această campanie nu dorim să descurajăm utilizarea internetului de către copii, ci să-i învăţăm că e nevoie de respectarea câtorva reguli minime de autoprotecţie. Conform cercetării, majoritatea copiilor descoperă internetul în perioada 11-14 ani, cei mai mulţi accesând de acasă. Poliţiştii de prevenire vor ajunge în mai multe şcoli din întreaga ţară, unde se vor întâlni cu elevii claselor V-VIII. Astfel, în peste 600 de clase de elevi din ciclul gimnazial se vor organiza concursuri despre utilizarea corectă a internetului'', a explicat Tache.
El a enumerat printre riscurile internetului transmiterea datelor cu caracter personal sau a informaţiilor relevante despre familie, care pot încuraja anumite persoane să îi pună pe copii într-o situaţie de şantaj, precum şi groomingul - printre cele mai grave pericole pentru minorii care frecventează internetul fără respectarea unor minime reguli de protecţie (ademenirea sau manipularea unui copil în scopul stabilirii unei legături emoţionale cu acesta pentru a-i reduce inhibiţiile şi a-l face să se apropie de hărţuitor).
''Grooming-ul asupra copiilor este folosit pentru a-i ademeni la activităţi ilegale ce ţin de exploatarea sexuală a minorului, prostituţie, pedofilie sau pornografie infantilă. Acest lucru implică manipularea psihologică făcută pentru câştigarea încrederii copilului, care astfel sunt mai puţin inclinaţi să reclame o situaţie sau o infracţiune comisă de cineva de încredere. Încrederea se poate dezvolta rapid în mediul online, sub masca anonimatului pe care Internetul îl oferă'', a adăugat Marius Tache.
Totodată, el a precizat că Poliţia Română, împreună cu FOCUS România, a implementat un hotline, sub forma unui punct de contact pentru raportarea activităţilor ilegale şi periculoase pentru copii, respectiv www.safernet.ro.
''Platforma este asigurată de FOCUS, iar acele aspecte care reprezintă încălcări ale legii sunt transmise la IGPR, la unitatea de combatere a infracţionalităţii pe internet'', a mai spus coordonatorul campaniei, Marius Tache.
Purtătorul de cuvânt al campaniei şi actor în spoturile oficiale este Florin Grozea, membru al formaţiei HI-Q.