Comisia Europeană a aprobat, marţi, un plan de acţiune pentru a reduce rata de părăsire timpurie a şcolii la 10%, datele Executivului european arătând că România se numără printre statele în care acest fenomen a scăzut semnificativ în ultimii ani, deşi se menţine peste media UE.
Studiile Comisiei arată că peste şase milioane de tineri din UE părăsesc sistemul de educaţie şi formare profesională, având calificări de nivel secundar inferior în cel mai bun caz. Aceştia se confruntă cu obstacole în găsirea unui loc de muncă, sunt mai des afectaţi de şomaj şi depind într-o măsură mai mare de prestaţiile sociale. Pentru Uniunea Europeană - care are ca obiectiv creşterea inteligentă, durabilă şi favorabilă incluziunii - părăsirea timpurie a şcolii reprezintă un obstacol serios.
Planul de acţiune adoptat, marţi, de Comisie va ajuta statele membre să atingă obiectivul principal al Strategiei Europa 2020 de reducere, până la finalul deceniului, a ratei medii UE de părăsire timpurie a şcolii, sub 10 %, de la nivelul actual de 14,4 %.
Deşi media actuală la nivelul UE a celor care părăsesc timpuriu şcoala este de 14,4 %, situaţia reală variază semnificativ de la o ţară la alta. Astfel, şapte state membre au atins deja pragul de 10 % de părăsire timpurie. Este vorba despre Austria, Cehia, Finlanda, Lituania, Polonia, Slovacia şi Slovenia. În schimb, alte trei state membre - Malta, Portugalia şi Spania - au rate de abandon şcolar timpuriu de peste 30%.
Potrivit datelor Comisiei, aproape toate ţările şi-au redus ratele de părăsire timpurie a şcolii faţă de anul 2000, România numărându-se, alături de Malta, Italia, Cipru şi Portugalia, printre ţările care au obţinut cele mai semnificative reduceri.
Graficele prezentate de Comisia Europeană, bazate pe date aferente anului 2009, arată că în România rata celor care părăsesc timpuriu şcoala este de 16,6%, mai mare decât media la nivelul UE 27, care este de 14,4%. Tot cifrele arată că abandonul şcolar timpuriu s-a redus faţă de 2000 cu peste 27%.
Comisia consideră că fenomenul de părăsire timpurie a şcolii reprezintă o problemă complexă care nu poate fi rezolvată doar prin politici de educaţie, ci şi prin măsuri de prevenire, intervenţie şi compensare.
Propunerile Comisiei vor fi discutate de miniştrii educaţiei în cadrul întâlnirii de la Bruxelles, în perioada 2-4 mai. Statele membre vor fi invitate să adopte strategii cuprinzătoare pe baza acestui cadru până la finalul anului 2012 şi să le implementeze prin programele lor naţionale de reformă.