Ministrul Afacerilor Externe, Teodor Baconschi, a anunţat, marţi, într-o conferinţă de presă, lansarea în dezbatere publică a proiectului de lege privind exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot de către alegărorii români cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate.
El a precizat că procesul de elaborare a textului a implicat constularea, din partea MAE, a AEP şi a MAI, dar şi a unor profesori universitari sau experţi în cadrul ONG-urilor, precum şi parlamentari.
Ministrul a arătat că votul prin corespondenţă este o necesitate democratică, având în vedere faptul că, în acest moment, peste 3 milioane de români au reşedinţa sau domiciliul în străinătate.
El a motivat, totodată, necesitatea unui astfel de proiect de lege invocând faptul că limitarea dreptului de vot doar la secţiile de vot genera frustrări legitime din partea celor care nu puteau să îşi exercite opţiunea şi, pe de altă parte, implica şi costuri foarte mari.
Potrivit lui Baconshi, la ultimele alegeri a fost făcut un efort considerabil pentru a deschide 294 de secţii de votare, în condiţiile în care nu se pot prezenta la vot, în medie, mai mult de 5% din membrii comunităţilor româneşti.
Ministrul de Externe şi-a manifestat speranţa ca în timpul dedicat dezbaterii publice a proiectului de lege toţi factorii interesaţi să contribuie, mai ales având în vedere faptul că va trebui să se aleagă cea mai bună formulă de securizare a votului pentru a îndepărta orice suspiciune legată de posibilitatea fraudării votului.
Baconschi a menţionat că proiectul de lege are 27 de articole şi, dacă acesta va fi adoptat, legea va fi aplicabilă pentru alegerile parlamentare, prezidenţiale şi europarlamentare, cu execepţia referendumului naţional, unde nu se poate aplica, pentru că ar trebui modificată Constituţia.
El a adăugat că votul se va realiza pe baza atestatului pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot, care conţine şi declaraţia pe proprie răspundere a alegătorului prin care se arată că opţiunea sa electorală nu a fost influenţată, iar secretul votului nu a fost afectat.
Ministrul de Externe a precizat că documentele necesare vor fi realizate de către Compania Naţională "Imprimeria Naţională".
El a specificat că documentele necesare sunt: buletinul de vot, atestatul pentru exercitarea prin corespondenţă a dreptului de vot, autocolant cu menţiunea "Votat" care va fi aplicat pe buletinul de vot, un plic interior în care va fi introdus buletinul de vot, un autocolant care va fi aplicat pe plicul alb, după ce a fost introdus buletinul de vot, un plic exterior pentru returnarea corespondenţei la misiunea diplomatică, un plic exterior pentru transmiterea corespondenţei la alegătorul înscris în registrul alegătorilor.
Ministrul a precizat, totodată, că documentele se trimit alegătorului cu 15 zile înainte de ziua scrutinului, cu costuri suportate de către misunea diplomatică, apoi acesta trimite materialele la misiune, pe propria cheltuială.
El a mai spus că proiectul de lege a fost inspirat din legislaţia deja aplicată în Italia, Austria, Marea Britanie şi Belgia.