Sistemul informatic integrat al CNAS, lansat luni în prezenţa preşedintelui Traian Băsescu, reprezintă baza pentru introducerea în 2011 a cardului naţional şi a fişei electronice şi permite legătura continuă cu cei aproape 30.000 de furnizori din sistem.
"Odată cu introducerea acestui sistem, pacienţii au garanţia că banii plătiţi sunt folosiţi raţional şi corect. Această variantă centralizată permite dezvoltarea sistemului de fişe electronice şi a cardului naţional", a declarat preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Lucia Duţă.
El a spus că după introducerea sistemului informatic în 2009 a fost obţinută reducerea cheltuielilor pentru medicamente compensate şi gratuite cu 30 de milioane de euro.
"Introducerea SIUI a făcut posibilă aplicarea corectă a regulilor de validare privind acordarea medicamentelor gratuite şi compensate. Introducerea acestui sistem a armonizat cheltuielile efectuate de CNAS pentru implementarea sa. Acest sistem nu va permite raportări duble, va elimina frauda din sistem, un prim pas fiind eliminarea din evidenţe a pacienţilor înscrişi de mai multe ori", a mai spus Duţă.
Preşedintele CNAS a precizat că, înainte de implementarea SIUI, în evidenţele medicilor de familie figurau 27 de milioane de asiguraţi, iar după implementarea acestuia erau 19.583.979 de persoane. De asemenea, implementarea versiunii centralizate a SIUI oferă posibilitatea unui control proactiv în relaţia cu furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale.
La începutul acestui an, SIUI era implementat doar într-o proporţie de 15-20 la sută. Până în decembrie a ajuns la 98 la sută nivel de utilizare la nivel naţional.
"SIUI reprezintă cel mai mare sistem informatizat din România, prin serviciile sale fiind asigurat managementul furnizării serviciilor medicale pentru întreaga populaţie a României. Registrul unic al asiguraţilor conţine întreaga populaţie a României, acesta fiind unul dintre motivele datorită căruia versiunea centralizată deţine o complexă bază de date cu informaţii despre persoanele care beneficiază de sistemul asigurărilor de sănătate. Varianta centralizată a SIUI recepţionează, monitorizează şi gestioneză emiterea zilnică a unui număr foarte mare de documente", a explicat Lucian Duţă.
El a adăugat că sistemul verifică şi validează serviciile medicale luând în considerare întregul complex de date despre asigurat, despre medic, despre furnizorul medico-farmaceutic care a semnat un contract cu casa de asigurări, despre listele de medicamente şi despre serviciile active la momentul curent. În plus, sistemul decontează un serviciu medical numai dacă în privinţa acestuia sunt respectate în totalite prevederile normative în vigoare, aproximativ 800 de reguli de validare naţională.
Valoarea totală a proiectului informatic, aşa cum a fost el conceput, se ridică la 103 milioane de euro pentru 15 ani.
"Până acum au fost cheltuite 36 de milioane de euro. Proiectul de dezvoltare şi implementare a sistemului a demarat în 2002, totuşi abia în noiembrie 2008 au fost semnate documentele de finalizare a fazei de construcţie, trecându-se la faza operaţională, iar la mijlocul lui 2010 a fost demarată implementarea versiunii SIUI", a mai spus preşedintele CNAS.