Ministrul Dezvoltării, Elena Udrea, vrea ca lucrările de apă şi canalizare în 800 de localităţi şi reabilitare de drumuri judeţene, cu 1,5 miliarde euro, să fie făcute prin credit furnizor, astfel încât constructorii să asigure finanţarea în primii doi ani şi să recupereze ulterior banii de la stat.
"Dintre proiectele depuse prin Programul Operaţional Regional, care nu au finanţare pentru că depăşesc limita acordată de Comisia Europeană, aş vrea să fac referire la cele de pe Axa 2, o axă extrem de importantă, care priveşte reabilitarea şi construirea de drumuri judeţene. Pentru că pe această axă sunt alocaţi aproximativ 890 milioane de euro, iar din cererile depuse de autorităţile publice locale a reieşit ca mai avem nevoie de încă 1,5 miliarde de euro pentru a finanţa toate proiectele care au fost trimise la finanţare şi care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate. Pentru aceste proiecte am gândit o soluţie pentru a reuşi totuşi să le punem în practică, iar soluţia este Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI)", a declarat Udrea miercuri, într-o conferinţă de presă.
Ea a amintit că PNDI are ca subprogram reabilitarea a 10.000 de kilometri de drumuri judeţene şi a adăugat că programul nou înfiinţat va urma să finanţeze un alt subprogram, modernizarea satului românesc, unde vor fi cuprinse proiectele eligibile, dar fără surse de finanţare, de pe Măsura 322, care se referă la lucrări de reabilitare de drumuri comunale şi aducţiuni de apă, în spaţiul rural.
"Acest program naţional nu are sursă de finanţare, el se finanţează prin credit furnizor, deci societăţile care vor să lucreze cu guvernul trebuie să finanţeze din fondurile lor iniţial aceste lucrări. La subprogramul Modernizarea satului românesc, la Măsura 322, din cadrul Ministerului Agriculturii, pe care noi o finanţăm, vor beneficia aproximativ 800 de localităţi de apă, canalizare şi lucrări de construire şi reabilitare de drumuri comunale", a adăugat Udrea.
Ministrul a explicat că PNDI se referă cu prioritate la finanţarea proiectelor autorităţilor publice locale, fie drumuri judeţene, fie drumuri comunale şi infrastructură de utilităţi la sate, proiecte care au rămas fără finanţare, deşi îndeplinesc condiţiile de eligibilitate.
"În primii doi ani se finanţează din fondurile constructorilor, care vor dori să lucreze pe acest program cu Guvernul. Ei vor finanţa, fie că au surse proprii, fie că aplează la credite. Ei ştiu de la început că trebuie să finanţeze în primii doi ani, urmând ca statul să înceapă să returneze în următorii opt ani. Noi sperând ca în aceşti doi ani să reuşim să depăşim situaţia de criză economică şi să putem realoca sume importante bugetelor de investiţii", a completat Udrea.
Ea crede că, întrucât Guvernul va garanta pentru PNDI, foarte mulţi constructori vor putea beneficia de credite bancare.
"Acum suntem la etapa la care centralizăm solicitările, sunt mii de solicitări din toată ţara şi este normal să fie aşa. Noi încercăm să le prindem pe toate. Daca proiectele de pe Axa 2, cele referitoare la modernizarea şi reabilitarea drumurilor judeţene sunt proiecte care au fost întocmite acum 2-3 ani şi la momentul acela studiile de fezabilitate arătau un cost, acum acel cost este mult mai mic. De aceea noi credem că evaluarea pe care am făcut-o va fi depăşită în sens pozitiv de realitatea care se va întâmpla la începerea programului, pentru că în urma licitaţiilor vom vedea că vor fi mult mai multe proiecte care vor putea beneficia de finanţare prin acest program, pentru că au scăzut costurile", a încheiat Udrea.
Guvernul a aprobat în noiembrie Programul Naţional de Dezvoltare a Infrastructurii, cu derulare în perioada 2011 - 2020. Principalii ordonatori de credite vor fi Ministerul Dezvoltării Regionale şi Ministerul Mediului.